Disputas: Aud-Eldrid Stenehjem

Cand.med. Aud-Eldrid Stenehjem ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Methodological issues of ambulatory blood pressure monitoring in selected patient populations

1. opponent: Professor dr.med. Ingrid Toft, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Tromsø
2. opponent: Overlege dr.med. Anna Varberg Reisæter, Nyreseksjonen, Varberg Reisæther, Nyreseksjonen, Rikshospitalet Universitetsklinikk, Oslo
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor dr.med. Sverre Erik Kjeldsen, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  II dr.med. Pål Smith, Fakultetsdivisjon Akershus universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor dr.med. Ingrid Os (hovedveileder), Nyremedisinsk avdeling, Ullevål universitetssykehus HF

24-timers kontinuerlig blodtrykksmåling

Alle med høyt blodtrykk bør få målt blodtrykket hjemme med 24-timers blodtrykksmåler blant annet for å avdekke mulig høyt og skadelig blodtrykk om natten. Dette er konklusjonen i et doktorgradsarbeid utgått fra nyremedisinsk avdeling ved Ullevål universitetssykehus. Å måle blodtrykk døgnkontinuerlig kan avdekke om blodtrykket er normalt eller ikke og gir mer informasjon enn et tilfeldig målt blodtrykk på legekontoret. Videre gir denne metoden informasjon om døgnvariasjon i blodtrykket og kan derfor være nyttig i vurdering av risiko for skade på nyre og hjerte forårsaket av høyt blodtrykk. Metoden er god. Det er viktig å slå fast om pasienten har fall i blodtrykket om natten, og bare 24-timers kontinuerlig måling av blodtrykket kan gi slik informasjon.

Bakgrunnen for avhandlingen er at bruken av kontinuerlig blodtrykksmåling utført hjemme øker sterkt, men det er fortsatt uavklarte spørsmål knyttet til om målingene er til å stole på og til tolkning av blodtrykksmønster gjennom døgnet. Korrekt måling av blodtrykket er en forutsetning for riktig diagnose og behandling.

Arbeidet bygger på undersøkelser i to ulike grupper med høyt blodtrykk. Den ene gruppen bestod av personer med nyoppdaget høyt blodtrykk uten komplikasjoner og den andre av nyretransplanterte.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver .

Publisert 11. okt. 2007 12:33 - Sist endret 11. okt. 2007 16:40