Disputas: Maria Lyngaas Torgersen

Cand.scient. Maria Lyngaas Torgersen ved Det norske radiumhospital vil forsvare sin avhandling for graden dr.philos. (doctor philosophiae): Endocytosis and retrograde transport of Shiga toxin and cholera toxin

1. opponent: Professor Paul Luzio, Cambridge Institute for Medical Research.
2. opponent: Professor Trond Berg, Institutt for molekylær biovitenskap, Universitetet i Oslo.
3. medlem: Professor Anne Carine Østvold, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo.

Leder av disputas:  Professor Ivar Walaas, Institutt for medisinske basalfag, UiO.

Veileder:  Kirsten Sandvig, Biokjemisk avdeling, Institutt for kreftforskning, Det norske radiumhospitalet

Bakterie-toksiner i kreftbehandling:
Cand. scient. Maria Lyngaas Torgersen har gjennom sitt doktorgradsarbeide ved Radiumhospitalet bidratt til økt kunnskap om hvordan bakterielle giftstoffer, eller toksiner, invaderer menneskeceller. Funnene viser at Shiga-toksin, som blant annet produseres av enkelte E. coli-bakterier, har evnen til å stimulere sitt eget opptak ved å påvirke sentrale mekanismer i cellene. For å nå sitt spesielle mål dypt inne i cellen, må toksiner utnytte cellenes eget opptakssystem og indre transportveier. Tidligere var toksinet ansett som en passiv passasjer, men det ser nå ut til at toksinet spiller en aktiv rolle i sin invasjon av cellene. Shiga-toksin produsert av E. coli er nok for de fleste forbundet med alvorlig matforgiftning, slik vi opplevde vinteren 2006. Men slike toksiske proteiner, som har en innebygget evne til å trenge inn i celler og drepe dem, kan også utnyttes i kreftbehandling. Maria Lyngaas Torgersen og hennes medarbeidere på Radiumhospitalet forsøker å kartlegge virkningsmekanismene for Shiga-toksin og flere andre toksiner fra bakterier og planter. Økt kunnskap om interaksjonen mellom toksiner og celler er viktig for bruk i kreftbehandling, og toksiner har flere ulike bruksområder. Det er for tiden under utprøving såkalte immuno-toksiner, som gjenkjenner kreftceller spesifikt og tilintetgjør dem. Videre kan man koble kreftmarkører til toksiner og få dem brakt inn i immunceller. Dette kan fungere som en vaksine mot enkelte kreftformer. I tillegg har man funnet at Shiga-toksin spesifikt tas opp i enkelte kreftceller, mens normale celler er upåvirket. På bakgrunn av denne ulikheten kan Shiga-toksin brukes til påvisning av kreftceller i kroppen, og et mål er å kunne bruke toksinet i kreftbehandling. Økt kunnskap om interaksjonen mellom toksiner og celler er viktig, ikke bare for å forbedre behandling av sykdommer forårsaket av toksiner, men også i kreftbehandling.

For mer informasjon, kontakt Siri Fjeld.

Publisert 15. mars 2007 10:26 - Sist endret 30. aug. 2007 13:38