Disputas: Anna Tötterman

Cand.med. Anna Tötterman ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Severe pelvic ring fractures - Early management, morbidity and functional outcome. A clinical study

1. opponent: Professor of Orthopaedic Trauma Surgery Keith Willett, University of Oxford, Kadoorie Research Centre, John Radcliffe Hospital, Oxford, UK
2. opponent : Professor emeritus Anders Mølster, Institutt for kirurgiske fag, Universitetet i Bergen
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Ida Rashida Khan Bukholm, Fakultetsdivisjon Akershus universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Førsteamanuensis dr.med. Jørgen J. Jørgensen, Fakultetsdivisjon Aker universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Veileder:  Ass. Senterdirektør Olav Røise, Ortopedisk Senter, Ullevål universitetssykehus HF

Ortopedisk kirurg Anna Tötterman har undersøkt behandlingen av pasienter med alvorlige bekkenskader og funnet at nye metoder for behandling av livstruende blødninger kan være livreddende. Tötterman har også vist at pasienter med alvorlige bekkenskader kan ha langvarige funksjonsnedsettelser som berører flere områder i livet. For å bedre langtidsresultatene, bør funnene i denne studien få konsekvenser både for den initiale behandlingen og for rehabiliteringen av pasientene.

I perioden 1995-2004 ble 69 pasienter innlagt Ullevål universitetssykehus på grunn av alvorlige korsbeinsbrudd eller livstruende bekkenbrudd med blødning.. Denne type alvorlige bekkenskader behandles på få norske sykehus. Ved livstruende blødninger må behandlingen iverksettes raskt etter skadetidspunktet. Forutsetningen for gode behandlingsresultater er et tett samarbeid mellom flere medisinske faggrupper både umiddelbart og senere i forløpet.

I sin avhandling Severe pelvic ring fractures - Early management, morbidity and functional outcome har Anna Tötterman og hennes medarbeidere vist at tidlig og allsidig behandling kan øke pasientens sjanse for overlevelse. Tötterman har også konkludert med at til tross for økt overlevelse, har mange av disse -ofte unge- pasientene langvarige problemer i det daglige. For første gang har man studert hvordan pasientenes hverdagsliv påvirkes etter alvorlige korsbeinsbrudd. Denne informasjonen er viktig når man planlegger rehabiliteringen av pasientgruppen.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver .

Publisert 11. mai 2007 15:05 - Sist endret 19. sep. 2007 08:47