Disputas: Monica Hagen Voytovich

Cand.pharm. Monica Hagen Voytovich ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Interactions and treatment of post-transplant glucose intolerance and microvascular dysfunction in kidney transplant recipients

Professor Ingela Fehrman-Ekholm, Transplantasjonsenheten Sahlsgrenska sjukhuset, Gøteborg, Sverige
Førsteamanuensis Vigdis Aas, Avdeling for helsefag, Høgskolen i Oslo
Professor Ingrid Os, Medisinsk divisjon, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Viggo Jønsson, Medisinsk klinikk, Fakultetsdivisjon Aker universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Anders Hartmann, Medisinsk avdeling, Fakultetsdivisjonen Rikshospitalet.

Forekomsten av hjerte-karsykdom hos nyretransplanterte pasienter er svært høy sammenlignet med normalbefolkningen, og er også den vanligste dødsårsaken hos denne pasientgruppen. Diabetes mellitus og endoteldysfunksjon er vanlig forekommende etter nyretransplantasjon, og også risikofaktorer for utvikling av hjerte-karsykdom. Det ser ut til at blant annet immunsuppressiv behandling kan bidra til de metabolske forstyrrelsene man ser hos disse pasientene. I denne avhandlingen fant man at reduksjon i insulinsekresjon er den viktigste faktoren for utvikling av diabetes på lang sikt, men også insulinresistens er viktig i sykdomsutviklingen. Av ulike årsaker har behandlingsmulighetene for diabetes imidlertid vært begrenset hos disse pasientene. Dette var grunnlaget for undersøkelse av effekten av to relativt nye perorale antidiabetiske medikament hos et utvalg av nyretransplanterte pasienter med diabetes og nedsatt glukosetoleranse. Disse medikamentene har ulik virkningsprofil: Rosiglitazone bedrer insulinfølsomheten, mens nateglinide stimulerer til økt frigjøring av insulin. Vi fant bedring i både insulinfølsomhet og endotelfunksjon samt lavere blodsukkerverdier hos pasientgruppen som ble behandlet med rosiglitazone i fire uker. Videre så vi økt insulinfrigjøring og følgelig lavere blodsukkerverdier etter måltid hos en gruppe nyretransplanterte pasienter som ble behandlet med nateglinide i to uker. Begge legemidlene ble godt tolerert av pasientene og vurdert som gode behandlingsalternativ. Det er derfor av viktighet raskt å diagnostisere diabetes som tilkommer etter nyretransplantasjon og dernest behandle tilstanden for å redusere risikoen for utvikling av kardiovaskulær sykdom.

For mer informasjon, kontakt Olav Skaali.

Publisert 16. mai 2007 14:45 - Sist endret 28. aug. 2007 11:20