Disputas: Lene Wierød

Cand.scient. Lene Wierød ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Regulation of Cell Cycle Progression and Cellular Survival in Primary Rat Hepatocytes

Docent Ulla Stenius, Institutet för miljömedicin, Karolinska institutet, Stockholm, Sverige
Førsteamanuensis overlege Ivar Gladhaug, Kirurgisk avdeling, Rikshospitalet-Radiumhospitalet HF, Oslo
Professor Håvard Attramadal, Institutt for kirurgisk forskning, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Borghild Barth-H Roald, Patologisk anatomisk avdeling, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Henrik Huitfeldt, Institutt for patologi, Fakultetsdivisjonen Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

For at celler skal dele seg, må de gjennomgå en definert prosess av molekylære prosesser, kalt cellesyklus. I celler eksponert for ulike typer stress, endres ofte den intracellulære trafikkeringen av proteiner som er viktig for cellesyklus-gjennomgang, og cellenes vekst hemmes.

Denne veksthemmingen har betydning for cellenes evne til reparasjon og overlevelse. Etter vekstfaktorstimulering går cellene inn i cellesyklus for så å dele seg. Vekstfaktorer stimulerer dannelsen av cyclin-CDK-komplekser som forflyttes til kjernen og medierer uttrykk av gener som er nødvendige for celledelingen.

I sin avhandling har Lene Wierød studert hvordan henholdsvis vekstfaktorer og cellulært stress påvirker cellesyklusmaskineriet og cellens overlevelsesmekanismer, med hovedvekt på betydningen av ERK og PI3 kinase. Disse to signalmediatorene aktiveres etter vekstfaktorstimulering av cellen og er nødvendige for celledeling. ERK og PI3K er også involverte i cellens overlevelsessystem. Avhandlingen viser at PI3K er nødvendig for både induksjonen og forflytningen av cyclin-CDK-kompleksene. Tumor suppressor-proteinet p53 har tidligere hovedsaklig vært beskrevet som en hemmer av celledeling og derved kreftutvikling, og aktiveres av celleskade.

Lene Wierød og hennes medarbeidere viser imidlertid at vekstfaktorer kan indusere p53 og at denne responsen er nødvendig for kjernetransport av cyclin-CDK-kompleksene og celledeling i normale celler. Lene Wierød og hennes medarbeidere har også beskrevet hvordan to ulike former av signalproteinet Ras, henholdsvis H-Ras og K-Ras, er med på å differensiere signaler fra vekstfaktorstimuli til ERK eller PI3K for dermed å styre signalene til overlevelse eller celledeling. Videre har gruppen vist at cellulært stress kan aktivere ERK i like høy grad som vekstfaktorer, men at stress-aktivert ERK signaliserer overlevelse fra cellens cytosol i stedet for å mediere celledeling fra cellekjernen.

For mer informasjon, kontakt Olav Skaali.

Publisert 15. juni 2007 10:31 - Sist endret 28. aug. 2007 11:24