Disputas: Tonje Amb Aksnes

Cand.med. Tonje Amb Aksnes ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): The risk of developing diabetes in hypertension – Insulin sensitivity, AT-1 receptor blockade and sympathetic activity

1. opponent: Karin Manhem MD PhD Associate professor Institute of Medicine, Departement of Emergency and Cardiovascular Medicine, Sahlgrenska University Hospital/Mölndal, Sahlgrenska Academy, Göteborg University, Sweden
2. opponent: Professor dr.med. Eva Gerdts, Institutt for indremedisin, Universitetet i Bergen
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor dr.med. Torbjørn Omland, Fakultetsdivisjon Akershus Universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor dr.med. Thor Edvardsen, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Veileder:  Hovedveileder: Professor dr.med. Sverre E. Kjeldsen, Hjertemedisinsk Avd. UUS, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo. Biveileder: Overlege dr.med. Knut Sevre, Hjertemedisinsk avdeling, Ullevål universitetssykehus HF

Lege og forsker Tonje Amb Aksnes har studert risikoen for diabetesutvikling hos pasienter med høyt blodtrykk. Hos pasienter med høyt blodtrykk kan risiko for diabetesutvikling identifiseres på bakgrunn av visse enkle parametre, der blodglukose og kroppsmasseindeks er de viktigste. Disse enkle parametre kan hjelpe bl.a. helsepersonell i å identifisere pasienter som trenger særlig oppfølging med tanke på å forebygge videre ugunstig utvikling. I en stor blodtrykkstudie med mer enn 15000 pasienter (VALUE studien) hadde pasienter med høyt blodtrykk som utviklet diabetes 43 % høyere risiko for å utvikle hjertesykdom (hjerteinfarkt og hjertesvikt) sammenlignet med pasienter som ikke utviklet diabetes i løpet av gjennomsnittlig 4.2 års oppfølging.

I sin avhandling The risk of developing diabetes in hypertension - Insulin sensitivity, AT-1 receptor blockade and sympathetic activity har Tonje Amb Aksnes og hennes medarbeidere vist at behandling med en type blodtrykksenkende medikament (Angiotensin II AT-1 reseptor blokker) kan ha en gunstig tilleggseffekt ved å bedre insulinfølsomheten og dermed mulig forsinke eller forhindre seinere diabetesutvikling. Videre undersøkelser har vist at dette kan skyldes effekter via det sympatiske, ikke-viljestyrte, nervesystemet.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver.

Publisert 21. nov. 2008 16:54 - Sist endret 22. nov. 2008 21:35