Disputas: Jannicke Hanne Andresen

Cand.med. Jannicke Hanne Andresen ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Perinatal asphyxia and intervention: possible neuroprotective effects of intravenous nicotine administration. An experimental study in newborn piglets

1. opponent: Professor Jeffrey Perlman, Weill Medical College of Cornell University, New York, USA
2. opponent: Professor Ann-Mari Brubakk, Inst. for laboratoriemedisin, Barne- og kvinnesykdommer, NTNU, Trondheim
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Ole Petter Ottersen, Avdeling for anatomi og CMBN, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Ragnhild Emblem, Kirurgisk klinikk, Rikshospitalet, Oslo

Veileder:  Professor Ola Didrik Saugstad, Pediatrisk forskningsinstitutt, Rikshospitalet

Surstoffmangel ved fødsel og behandling: mulige beskyttende effekter på hjernen ved intravenøs infusjon av nikotin. En eksperimentell studie på nyfødt gris
I denne avhandlingen viser lege Jannicke Andresen at intravenøs infusjon av nikotin hos nyfødte griser som er utsatt for surstoffmangel kan virke beskyttende på hjernen, og muligens gi mindre hjerneskade. Denne dyremodellen etterligner de hendelsene og mekanismene som gir hjerneskade hos nyfødte som utsettes for alvorlig surstoffmangel ved fødselen. Nikotin viste nedgang i skadelige substanser i hjernen etter surstoffmangel, og stigning i en faktor kalt BDNF, som virker beskyttende på hjerneceller, spesielt i et område som er knyttet til læring og hukommelse. Nikotin gitt i små doser over korte tidsrom kan ha positiv effekt på flere av de mekanismene som forårsaker hjerneskadene sett etter surstoffmangel ved fødsel.
Nikotin har tidligere blitt vist å ha beskyttende effekt mot Parkinson og Alzheimer, og prøves ut som behandling ved begge disse sykdommene. Voksne dyremodeller har vist beskyttende effekter av nikotin ved forskjellige skadelige hendelser på hjerneceller. Det aktuelle arbeidet ønsket å se nærmere på nikotin i en nyfødt dyremodell, for å kartlegge muligheten for å bruke nikotin som terapi hos nyfødte barn utsatt for alvorlig surstoffmangel ved forløsning. Surstoffmangel hos fosteret ved forløsning er en stor bidragsyter til spedbarnsdødelighet og sykelighet på verdensbasis. Behandlingen av nyfødte utsatt for surstoffmangel er begrenset, og det trengs nye strategier for aktivt å kunne behandle disse barna.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 17. okt. 2008 10:01 - Sist endret 17. okt. 2008 12:35