Disputas: Marianne Seierstad Andresen

Cand.scient. Marianne Seierstad Andresen ved Fakultetsdivisjon Aker universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Coagulation Inhibitor Potential: a global assay for the detection of thrombophilia

Professor dr.philos. Bjarne Østerud, Institutt for medisinsk biologi, Universitetet i Tromsø
Docent dr.med. Katarina Bremme, Karolinska Universitetssjukhuset, Kvinnokliniken, Stockholm
Professor dr.med. Geir Tjønnfjord, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professorstipendiat dr.philos. Kristin Austlid Tasken, Fakultetsdivisjon Aker universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Veileder:  Hovedveileder: Professor emeritus Ulrich Abildgaard, Aker universitetssykehus HF. Medveileder: Professor dr.med. Per Morten Sandset, Medisinsk divisjon, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

TITTEL: Coagulation Inhibitor Potential: en global test for deteksjon av trombofili

Koagulasjonssystemet i kroppen er nøye regulert av aktivatorer og hemmere. En ubalanse i dette systemet kan føre til trombose. Venetrombose rammer årlig 1 av 1000 i den voksne befolkningen. Trombofili er betegnelsen på økt tendens til venetrombose.

Økt risiko for venetrombose kan skyldes arvelig betinget sviktende hemning i koagulasjonssystemet. De mest alvorlige arvelige tilstandene skyldes mangel på inhibitorer i blodet og forekommer hos mindre enn 1 % av befolkningen. En mindre alvorlige tilstand er Leiden mutasjonen som forekommer hos 5-10 % av befolkningen i Norden. Andre forhold som medfører økt risiko for venetrombose er bruk av p-piller eller behandling med østrogen mot menopauseplager.

Avhandlingen omhandler utvikling og evaluering av en metode kalt Coagulation Inhibitor Potential (CIP) som påviser trombofili i blodprøver. CIP kan avsløre de fire mest betydningsfulle arvelige mangeltilstandene. Koagulasjonen i blodplasma aktiveres og reaksjonsforløpet registreres. Blodets evne til å bremse koagulasjonen ved tilsetning av stoffer som aktiverer hemmere i blodet bestemmes.

Blodplasma fra personer med arvelig trombofili viste et reaksjonsmønster med nedsatt evne til å bremse koagulasjonen. Våre funn er verifisert i utenlandske materialer. Kvinner som fikk hormonbehandling mot plager menopausalt viste i mange tilfeller et lignende mønster. Dette passer med den økte trombosetendens. Metoden ble funnet å være bedre sammenlignet med to andre publiserte metoder.

CIP metoden kan brukes for å påvise trombofili med høy sensitivitet og spesifisitet. Den er også et verktøy som kan brukes i videre forskning.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver .

Publisert 15. feb. 2008 09:01 - Sist endret 5. nov. 2009 10:46