Disputas: Kamilla Breen

Cand.scient. Kamilla Breen ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Mechanisms Involved in Endocytosis of ErbB Proteins

Professor Colin Hopkins, Div. of Molecular Cell Biology, Imperial College, London
Professor Hege Thoresen, Avd. for farmasøytisk biovitenskap, UiO
Professor Dagny Sandnes, Farmakologisk institutt, UiO

Leder av disputas:  Professor Tor Skomedal, Farmakologisk institutt, Rikshospitalet

Veileder:  Professor Inger Helene Madshus, Institutt for patologi, Rikshospitalet

Nedregulering av proteiner involvert i kreft
For at celler i levende organismer skal vokse og utvikle seg trenger cellene å kommunisere med sine omgivelser og føre signaler videre inn i cellen. Denne kommunikasjonen kan skje ved hjelp av vekstfaktorer som binder til spesialiserte reseptorer som sitter i cellemembranen og har kontakt både med utsiden av cellen (ektracellulært) og innsiden av cellen (intracellulært).
I sin avhandling ’Mechanisms involved in endocytosis of ErbB-proteins’ har Kamilla Breen studert en familie av slike reseptorer, ErbB-proteinene. Det finnes fire ulike ErbB proteiner (ErbB1-ErbB4). En mengde ulike vekstfaktorer kan binde den ekstracellulære delen disse proteinene. Når en vekstfaktor binder til en reseptor, vil reseptoren bli modifisert intracellulært og starte et signal som kan føre til at cellen deler seg. Hvis dette signalet ikke opphører etter en tid, vil cellene kunne dele seg uhemmet og bli til kreftceller. Det er funnet at alle ErbB proteinene på ulike måter er involvert i kreftutvikling.
En metode cellene bruker for å skru av signalet etter binding av vekstfaktor er å fjerne reseptoren fra cellemembranen, ofte ved en prosess som kalles endocytose, for deretter å bryte ned reseptoren. Én årsak til kreftutvikling kan være at nedreguleringen (endocytosen eller nedbrytningen) av et eller flere ErbB proteiner ikke fungerer normalt.
Kamilla Breen og medarbeidere har studert ErbB proteinenes endocytose og funnet at endocytosen av både ErbB1 og ErbB2 påvirkes av hvilke andre ErbB proteiner som er til stede på membranen samtidig. Dette kan tyde på at det er nødvendig å kartlegge alle ErbB proteinene i en svulst for å gi effektiv behandling. De har også funnet ut at endocytosen av ErbB3 ser ut til å være en kontinuerlig prosess som skjer uavhengig av vekstfaktor, og at endocytosen av ErbB1 har en positiv korrelasjon med en modifisering kalt ubiquitinering. Begge disse funnene vil kunne ha betydning for hvordan en kreftbehandling målrettet mot disse to proteinene bør gjøres.
Nedregulering av proteiner involvert i kreft

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 19. mai 2008 09:35 - Sist endret 19. mai 2008 11:40