Disputas: Espen Burum-Auensen

Cand.med. Espen Burum-Auensen ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Expression of spindle proteins in colorectal carcinogenesis and their association to DNA aneuploidy

Professor Ole Didrik Lærum, Seksjon for patologi, Gades institutt, Haukeland universitetssykehus
Professor Lars A. Akslen, Seksjon for patologi, Gades institutt, Haukeland universitetssykehus
Førsteamanuensis Ivar Prydz Gladhaug, Kirurgisk avdeling, Rikshospitalet HF

Leder av disputas:  Professor Tor Jacob Eide, Institutt for patologi, Rikshospitalet HF

Veileder:  Professor Ole Petter Clausen, Patologiklinikken, Institutt for patologi, Rikshospitalet HF

Celledeling overvåkes av kontrollmekanismer (spindle checkpoints) som sikrer at dattercellene blir helt like kopier, og at antall kromosomer og mengden arvestoff (DNA) i dattercellene er identiske. Mange kreftceller har for mye eller for lite arvestoff, de er såkalte DNA aneuploide celler. Dette blir av mange sett på som en tidlig forandring ved utvikling av kreft. Mekanismene som forårsaker dette fenomenet er for det meste ukjente. Hensikten med denne studien var å undersøke om feilfunksjon av proteiner som regulerer fordelingen av arvestoff under celledeling kan være knyttet til utviklingen av DNA aneuploidi og kreft. Kunnskap om hvordan celler utvikler aneuploidi kan bidra til å oppdage kreft på et tidlig stadium, måle effekten av behandling og muligens også brukes i screening av pasienter med høy risiko for kreftuvikling.
En god metode for å undersøke spindelproteinene Aurora A, Aurora B, Mad2 og BUB1B i formalinfiksert vev var ikke etablert, hvorfor vi først utviklet og etablerte en protokoll for immundeteksjon av proteinene. I tykktarmslimhinne fra pasienter med langvarig ulcerøs kolitt observerte vi at mengden av Aurora A var redusert mens BUB1B økte signifikant ved overgangen fra ikke-dysplastisk til dysplastisk slimhinne. Ekspresjonsmønsteret observert for Aurora A og BUB1B i dysplastisk slimhinne kan være en biologisk markør for utviklingen av dysplasi i pasienter med langvarig ulcerøs kolitt.
I sporadisk tykktarmskreft var nivået av alle spindelproteinene signifikant forøket i kreftsvulster i forhold til normal slimhinne, og mengden av BUB1B var betydelig lavere i svulster med aneuploid DNA i forhold til svulster med diploid DNA. Økt ekspresjon av Aurora A og redusert ekspresjon av Aurora B var knyttet til dårlig prognose. Redusert nivå av BUB1B i aneuploide svulster er forenlig med funn fra andre studier som konkluderer med at tap av kontrollmekanismene under celledeling kan være årsaken til utviklingen av DNA aneuploidi og kreft.

For mer informasjon, kontakt Bjørnar Hjulstad.

Publisert 11. jan. 2008 09:50 - Sist endret 11. jan. 2008 10:02