Disputas: Jamie Cameron

M.Sc. Jamie Cameron ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): PCSK9-mediated degradation of the LDL receptor

1. opponent: Dr. Philippe Costet, Ph.D., L`institute du Thorax-INSERM U915 (ex U539), Nantes, Frankrike
2. opponent: Professor Steve E. Humphries, M.D., Ph.D., Dept. of Cardiovascular Genetics, Royal Free and University College Medical School, London
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Håvard Attramadal, Institutt for kirurgisk forskning, Rikshospitalet

Leder av disputas:  Professor Åsmund Reikvam, Inst. for farmakoterapi, UiO

Veileder:  Forsker, dr.med.Knut Erik Berge, Medisinsk genetisk laboratorium, Rikshospitalet

Kartlegging av arvelig årsaker til høyt kolesterol har identifisert PCSK9 som en mål for nye kolesterolsenkende medikamenter
Jamie Cameron og hans medarbeidere ved Rikshospitalet har vist at PCSK9, et protein involvert i kolesterolmetabolismen, er et godt mål for nye kolesterolsenkende medikamenter. I sin avhandling, ”PCSK9-mediated degradation of the LDL receptor” har Cameron og hans medarbeidere vist hvordan mutasjoner i PCSK9 genet påvirker PCSK9 sin funksjon og evne til å redusere antall reseptorer som fjerner LDL-kolesterol (”det dårlige kolesterol”) fra blodet. Mutasjoner i PCSK9 genet kan enten gi et protein med økt eller redusert evne til å bryte ned LDL-reseptorene. Ved økt PCSK9 aktivitet, vil flere LDL-reseptorer bli brutt ned noe som gjør at leveren mindre effektivt fjerner LDL-kolesterol fra blodet. Dette vil føre til et økt blodkolesterol og dermed økt risiko for hjerte- og karsykdommer. Men ikke alle mutasjoner i PCSK9 genet er ugunstige. Cameron og medarbeidere har vist at mutasjoner også kan redusere PCSK9s evne til å bryte ned LDL-reseptorer. Dette fører til redusert blodkolesterol og redusert risiko for hjerte- og karsykdommer. Studiene av mutasjoner i PCSK9 genet har vist at PCSK9 er en viktig faktor i kolesterolomsetningen.
I tillegg har Cameron også vist at berberine, som har vært i bruk som naturmedisin i Kina i hundrevis av år, har evne til å redusere kroppens produksjon av PCSK9. Ved å redusere mengden PCSK9, blir flere LDL-reseptorer tilgjengelige for å fjerne LDL fra blodet. Dermed blir risikoen for hjerte- og karsykdommer redusert. Strategier som har som mål å redusere PCSK9 mengden eller aktiviteten, vil representere nye prinsipper for kolesterolsenkende behandling.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 6. juni 2008 11:16 - Sist endret 6. juni 2008 12:49