Disputas: Morten Christoph Eike

Siv.ing. Morten Christoph Eike ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Genetics of type 1 diabetes with particular focus on the major histocompatibility complex

1. opponent: Førsteamanuensis Bobby P.C. Koeleman, Section Complex Genetics, Department of Medical Genetics, University Medical Center, Utrecht, Nederland
2. opponent: Ph.d. Stephanie Le Hellard, Senter for medisinsk genetikk og molekylærmedisin, Haukeland universitetssykehus, Bergen
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Førsteamanuensis Michael Daws, Avdeling for anatomi, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Divisjonsleder Frode Vartdal, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Veileder:  Benedicte A. Lie, Institutt for immunologi, Rikshospitalet

Kartlegging av arvelige faktorer i type 1 diabetes
Forsker Morten Chr. Eike har identifisert flere nye genvarianter som kan virke inn på risiko for å utvikle type 1 diabetes. Dette representerer viktige skritt på veien mot bedre forståelse av årsakene til denne alvorlige sykdommen. Selv om årsakene til type 1 diabetes fremdeles i stor grad er ukjente, har man i mange år visst at arvelighet spiller en viktig rolle. Kartlegging av genene som spiller inn er et særdeles aktivt forskningsområde, men har i økende grad vist seg å kreve store datamaterialer. Eike har deltatt i et internasjonalt samarbeidsprosjekt (T1DGC; Type 1 Diabetes Genetics Consortium), der et av hovedmålene har vært å kartlegge et spesielt genkompleks kjent som MHC (major histocompatibility complex). Prosjektet inkluderer over 10 000 individer, og er dermed et av de største av sitt slag. MHC inneholder et stort antall gener med sentrale roller i immunforsvaret, og har vist sterke assosiasjoner til en rekke sykdommer. Arbeidet med å kartlegge nøyaktig hvilke av MHC-genene og varianter av disse som er involvert i sykdom har imidlertid vist seg å være vanskelig, og har vært preget av stor usikkerhet. Dette skyldes evolusjonære mekanismer som har gjort at MHC i praksis ofte fremstår som en enhet i assosiasjonsstudier, der de underliggende sykdomsvariantene kamuflerer hverandre. Ved å bruke gendata generert av T1DGC, i tillegg til et norsk datasett og skreddersydde statistiske metoder, har Eike og kollegaer klart å bryte opp dette assosiasjonsbildet. I Eikes avhandling Genetics of type 1 diabetes with particular focus on the major histocompatibility complex konkluderes det med at minst fire, mindre regioner innen MHC inneholder genvarianter med innvirkning på risiko for type 1 diabetes. Noen av disse variantene er velkjente, noen har vært indikert tidligere og blir bekreftet med større sannsynlighet, mens andre ikke har vært identifisert tidligere. I tillegg ekskluderes et større antall tidligere foreslåtte kandidatgener med høy sannsynlighet.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 3. des. 2008 09:11 - Sist endret 3. des. 2008 23:51