Disputas: Leif Torvald Eskedal

Cand.med. Leif Torvald Eskedal ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Survival in surgical Congenital Heart Defects

1. opponent: Overlege dr.med. Alf Meberg, Barneavdelingen, Sykehuset i Vestfold, Tønsberg
2. opponent: Professor Drude M. Fugelseth, Barneklinikken, Ullevål universitetssykehus
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Odd Geiran, Thoraxkirurgisk avdeling, Rikshospitalet

Leder av disputas:  Professor Britt Nakstad, Barneavdelingen, Ahus

Veileder:  Professor Erik Thaulow, Barnehjerteseksjonen, Rikshospitalet

Overlevelse hos barn operert for hjertemisdannelser
Det fødes mer en 500 barn årlig i Norge med hjertemisdannelser, og en stor del av disse trenger livreddende operasjoner allerede som spedbarn. Barnelege og forsker Leif Eskedal viser i sin avhandling at for barn som opereres for alvorlige hjertemisdannelser på Rikshospitalet er risikoen for å dø mer enn halvert i løpet av 90 tallet. Mens de fleste land kun har tall for overlevelse de første 30 dager etter hjerteoperasjoner har vi i Norge kontinuerlig overvåkning av både kort- og langtidsoverlevelse. Dødeligheten de første 30 dager etter operasjon for alvorlige hjertemisdannelser har falt fra 18,6 % til 2,6 % når man sammenlikner barn operert 1990-1994 med barn 1995 til 1999. Dette har ikke ført til flere dødsfall senere; den totale risikoen for å dø er redusert til under en tredjedel. Overlevelsen på både kort og lang sikt har bedret seg for opererte barn hvor hjertemisdannelsen er den eneste misdannelsen, og for barn med Down’s syndrom og hjertemisdannelser. For barn med andre tilleggsmissdannlser er imidlertid overlevelsen uendret. Blant de barna som overlever de første 30 dager etter operasjonen men dør senere, er den vanligste årsaken dødsfall i forbindelse med luftveisinfeksjoner, og forekomsten av ”sene” dødsfall er mer en dobbelt så stor i vinterhalvåret sammenliknet med sommerhalvåret. Han viser også at de barna som ikke legger tilfredsstillende på seg de første månedene etter hjerteoperasjon har en langt høyere risiko for å dø sammenliknet med de bana som viser en god vektutvikling. Resultatene i studien hjelper legene til bedre å identifisere hjerteopererte barn med høy risiko: barn med andre misdannelser i tillegg til hjertemisdannelsen, og barn som ikke øker tilfredsstillende i vekt etter operasjon. Vinterhalvåret med høy forekomst av luftveisinfeksjoner er en risikoperiode, spesielt for hjerteopererte barn under 2 år.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 20. okt. 2008 08:46 - Sist endret 20. okt. 2008 09:16