Disputas: Dag Fosmark

Cand.med. Dag Fosmark ved Fakultetsdivisjon Aker Universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Diabetic retinopathy – from glycation to clinical aspects

1. opponent: Professor Alicia Jenkins MD FRACP, Department of Medicine, The University of Melbourne, Australia
2. opponent: Professor dr.med. Anne Katrin Sjølie, Øyeafdelingen, Odense Universitetshospital, Danmark
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor MD PhD Emilia Kerty, Nevrologisk avdeling, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor dr.med. Sverre Erik Kjeldsen, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Veileder:  Hovedveileder: Prof. dr.med. Kristian F. Hansen, Fakultetsdivisjon Aker universistetssykehus, Universitetet i Oslo.

TITTEL: Sukkersyke og netthinnesykdom; fra ”karameller”
til klinikk

Kjemiske prosesser som danner karameller kan på lignende måte finne sted i kroppen: Ved kroppstemperatur og over lengre tid kan sukker forandre deler av proteiner til glykerte endeprodukter, kalt AGE. Disse kan igjen forårsake biokjemiske endringer og gi vevsskade ved for eksempel diabetes.

Lege og spesialist i øyesykdommer Dag S. Fosmark har i blod og øyevæske (glasslegemet) hos sukkersykepasienter funnet høye konsentrasjoner av et glykert endeprodukt kalt MG-H1. Dette er assosiert med alvorlighetsgrad av netthinnesykdom, uavhengig av tidligere kjente risikofaktorer. Dette bidrar til nye spørsmål om årsaksforhold ved denne tilstanden.

Øyefotografier hos 294 norske pasienter med type 1 diabetes beskrives i en oppfølgingsstudie, og sammenlignes med bilder tatt 14 år tidligere. Risikoprofil er analysert. I sin avhandling Diabetic retinopathy; from glycation to clinical aspects diskuterer Fosmark egne og medarbeideres funn.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver.

Publisert 14. sep. 2008 11:43 - Sist endret 17. sep. 2008 10:57