Disputas: Elisabeth Frøyland

Cand.med. Elisabeth Frøyland ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Hypoxia in human NT2-N neurons. The role of acidosis, mitochondria and inflammation

1. opponent: Professor Henrik Hagberg, Perinatal Center, Sahlgrenska sjukhuset, Göteborg, Sverige
2. opponent: Professor Vineta Fellman, Department of Pediatrics, Universitetet i Lund, Sverige
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Leif Gjerstad, Nevrologisk avdeling, Rikshospitalet, Oslo

Leder av disputas:  Professor Ola Skjeldal, Barneklinikken, Rikshospitalet

Veileder:  Professor Terje Rootwelt, Barneklinikken, Rikshospitalet

Ny kunnskap om hjerneskade hos barn i mors liv og under fødselen
Lege og forsker Elisabeth Frøyland har utvidet vår kunnskap om mekanismene for hjerneskaden som skjer hvis et barn ikke får nok oksygen i mors liv eller under fødselen.

UNICEF sine fødselstall fra 2003 viste at ca 4 av 130 millioner nyfødte led av svekket gassutveksling gjennom morkaken eller lungene før eller under fødselen. Av disse døde ca ¼ og ca ¼ utviklet nevrologisk handikap. I Vesten får 2-6/1000 nyfødte en påvirkning av hjernefunksjonen i dagene etter fødselen som kalles HIE (hypoksisk iskemisk encefalopati). Når en slik skade er fullt etablert, er den for en stor del irreversibel og kan medføre en betydelig funksjonsnedsettelse med bl.a. cerebral parese, epilepsi, mental retardasjon og ulike sansedefekter.

I sin avhandling Hypoxia in human NT2-N neurons. The role of acidosis, mitochondria and inflammation har Elisabeth Frøyland og hennes medarbeidere gjennom studier på hjerneceller øket vår forståelse av mekanismene bak hjerneskaden. Hjernecellene viste fortsatt tegn på skade flere timer etter at mangelen på oksygen inntraff. Dette muliggjør spesifikk behandling i tiden etter fødselen. Betennelse spilte en rolle sammen med mangelen på oksygen. Dette reiser spørsmålet om nytten av ulike former for betennelsesdempende behandling.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 30. mai 2008 13:27 - Sist endret 30. mai 2008 14:30