Disputas: Erik Hankø

Cand.med. Erik Hankø ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden dr.med. (doctor medicinae): Bilirubin and Brain Toxicity

Professor William J. Cashore, Women and Infants’ Hospital of
Professor M. Jeffrey Maisels, Dept. of Pediatrics, William Beaumont Hospital, Royal Oak, USA
Professor Britt Nakstad, Barneavdelingen, Ahus

Leder av disputas:  Professor Petter Strømme, Barneavdelingen, Ullevål universitetssykehus

Veileder:  Thor Willy Ruud-Hansen, Barneklinikken, RH

Lege og forsker Erik Hankø har studert mekanismer for hvordan gulsott hos nyfødte kan føre til hjerneskade. Gulsott etter fødselen fører til behandling av ca 7 % av alle nyfødte. Behandlingen skjer oftest som lys-behandling for å redusere kroppens innhold av det gule fargestoffet bilirubin som kan forårsake hjerneskade. I sin avhandling Bilirubin and brain toxicity har Erik Hankø og hans medarbeidere vist at behandling med medisiner som påvirker et transportprotein (P-gp) som finnes på grensen mellom blodstrømmen og hjernen øket innholdet av bilirubin i hjernen hos rotter. Videre har han vist at når nervecellelignende celler fra mennesker (NT2-nevroner) utsettes for bilrubin, dør cellene. Cellene døde vesentlig av apoptose (”programmert celledød”) ved lave bilirubin konsentrasjoner og av nekrose (”klassisk celledød”) ved høye bilirubin konsentrasjoner. Apoptotisk celledød skyldtes minst to separate mekanismer. I den ene ble celledrapet utørt av såkalte caspaser, i den andre på grunn av stimulering av en reseptor som sitter på nervecellens overflate, NMDA-reseptoren. Samtidig behandling med substanser som hemmet begge disse mekanismene var mest effektive for å redusere celledød.
Avhandlingen viser at medisiner som kan påvirke transportproteiner i blod-hjerne barrieren bør brukes med forsiktighet hos nyfødte med gulsott for ikke å øke mengden av bilirubin i hjernen. For en liten gruppe nyfødte med ekstrem gulsott kan vanlige behandlingsmetoder som reduserer kroppens innhold av bilirubin ikke forhindre hjerneskade. Apoptotisk celledød er en relativt nyoppdaget form for celledød, og det er sannsynlig at en i fremtiden vil få medisiner mot denne celledøden. Avhandlingen gir ny kunnskap som indikerer at medisiner mot apoptotisk celledød kan tenkes å ville begrense hjerneskaden hos nyfødte med ekstrem gulsott.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 13. mai 2008 12:55 - Sist endret 13. mai 2008 13:03