Disputas: Nina Kittelsen Harsem

Cand.med. Nina Kittelsen Harsem ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Acute atherosis and oxidative stress in preeclampsia

1. opponent: Professor MD PhD Christopher Redman, Nuffield Department of Obstetrics and Gynaecology, John Radcliffe Hospital, Headington, Oxford, UK
2. opponent: Professor dr.med. Kjell Å. Salvesen, Institutt for laboratoriemedisin, kvinne- og barnesykdommer, NTNU, Trondheim
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor dr.med. Babill Stray-Pedersen, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor dr.med. Geir Arve Christensen, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Veileder:  1) Hovedveileder: Professor dr.med. Anne Kathrine Staff, Kvinnesenteret UUS, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetetssykehus, Universitetet i Oslo, 2) Biveileder: Professor dr.med. Borghild Barth-H Roald, Patologisk anatomisk avdeling, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus

TITTEL: Svangerskapsforgiftning og fettstoffer: Ny studie viser sammenheng

En ny doktoravhandling viser en sammenheng mellom fettstoffer og svangerskapsforgiftning (preeklampsi). Nærmere 100 kvinner med svangerskapsforgiftning og normalgravide har bidratt med blodprøver, prøver fra morkaken samt navlestrengsblod for å komme nærmere et svar på hva som forårsaker denne til dels svært alvorlige sykdommen.

De relativt store variasjonene i resultatene i undersøkelsen gjør det imidlertid vanskelig å peke på en enkelt årsak, og underbygger teorien om at svangerskapsforgiftning er en sammensatt sykdom som rammer ulikt fra kvinne til kvinne.

I sin doktoravhandling har gynekolog Nina Kittelsen Harsem undersøkt om det er sammenheng mellom tegn på fettavleiringer i morkakeslimhinnens blodkar- såkalt akutt atherose- og tegn på oksidativt stress i mors blod- en tilstand med ubalanse mellom skadelige frie radikaler og antioksidant forsvar. Harsems studie fant at kvinner med preeklampsi hadde 40% høyere konsentrasjon av en markør for oksidativt stress i blodsirkulasjonen enn gruppen normalgravide kvinner. Fostrene til kvinnene med preeklampsi hadde derimot ikke slik tegn i navlestrengsblodet, noe som er med å understøtte teorien om at preeklampsi først og fremst affiserer mor.

Fettavleiringene i livmorslimhinneblodkarene var 4 ganger hyppigere hos kvinner med preeklampsi enn hos friske gravide. Dog hadde ikke alle kvinner med preeklampsi disse forandringene (58%). Videre kunne man i denne studien ikke vise sammenheng mellom disse fettavleiringene i blodkarene i morkakeslimhinnen og økt alvorlighetsgrad av sykdommen.

Overraskende fant hun også at enkelte friske gravide(14%) hadde liknende fettavleiringer i livmorslimhinnens blodkar.
Denne studien underbygger teorien om at preeklampsi er en svært sammensatt sykdom som langtfra rammer alle kvinner, morkaker eller fostre likt. Preeklampsi rammer 3.5% av gravide i Norge og kan medføre alvorlig helseskade for mor og barn.

Studien er et samarbeid mellom føde-barne-og patologisk/anatomisk avdeling, Ullevål Universitetssykehus

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver .

Publisert 24. jan. 2008 16:28 - Sist endret 24. jan. 2008 16:54