Disputas: Helena Hauge

Cand.scient. Helena Hauge ved Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Gene expression analysis in DLBCL; Identification and characterization of novel proteins

Førsteamanuensis ph.d. Bingcheng Wang, Case Western Reserve University, USA
Professor ph.d. Fahri Saatcioglu, Institutt for molekylær biovitenskap, Universitetet i Oslo
Professor ph.d. Inger Sandlie, Institutt for molekylær biovitenskap, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Jan Øivind Moskaug, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Veileder:  Hans-Christian Åsheim, Avdeling for medisinsk genetikk, Ullevål universitetssykehus

Gener involvert i utvikling av lymfeknutekreft

Cand.scient Helena Hauge har undersøkt lymfeknutekreft (B celle lymfom) og karakterisert to hittil ubeskrevne gener og en genfamilie som kan være involvert i utviklingen av denne sykdommen.

Rundt 150 personer i Norge får årlig diagnosen follikulært B-celle lymfom, en kreftform med utspring i immunsystemet som opptrer i lymfeknutene. Denne kreftformen er generelt vanskelig å helbrede og utvikler seg ofte til en mer aggressiv krefttype, diffust storcellet B-celle lymfom. De genetiske endringene som ligger til grunn for denne videreutviklingen er lite kjent.

I sin avhandling ”Gene expression analysis in DLBCL; Identification and characterization of novel proteins.” har Helena Hauge og medarbeidere sett etter forskjeller i genuttrykk i pasientmateriale hentet fra det aggressive stadiet sammenlignet med det lav-gradige stadiet, for å forstå de biologiske prosessene som fører til sykdomsforverring. To hittil ubeskrevne gener og en genfamilie med assosiasjon til B-celle kreft og dens utvikling ble funnet og beskrevet i studien. Dette har resultert i publikasjoner i internasjonalt anerkjente fagtidskrifter. Et av de nybeskrevne genene, CSPP1, viser seg å være involvert i kontroll av celledeling. Overuttrykk av dette genet fører til feilfordeling av kromosomer. Dette er et kjent fenomen i høy-gradig kreft og generelt forbundet med dårlig sykdomsprognose. Foreløpige resultater viser at det er en sammenheng mellom overuttrykk av dette genet og kortere overlevelse for pasientene. En ny genfamilie, FAM110, som ble identifisert gjennom arbeidet med CSPP1, er også beskrevet. Resultatene tyder på at også disse genene kan være viktige for kontroll av celledeling. I tillegg er de involvert i vandring av celler. Både ukontrollert celledeling og økt vandring er egenskaper som ofte karakteriserer kreftceller.

For mer informasjon, kontakt Siri Fjeld.

Publisert 13. mars 2008 13:26 - Sist endret 13. mars 2008 13:33