Disputas: Gro Killi Haugstad

Cand.san. Gro Killi Haugstad ved Institutt for psykiatri vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Mensendieck Somatocognitive Therapy of Women with Gynecologically Unexplained Chronic Pelvic Pain

1. opponent: Professor dr.med. Barbro Wijma, Institutionen för klinisk och experimentell medicin (IKE), Linköpings universitet, Sverige
2. opponent: Førsteamanuensis dr.philos. Siv Mørkved, Institutt for samfunnsmedisin, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU)
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor dr.med. Svein Friis, Institutt for psykiatri, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Instituttleder dr.med. Edvard Hauff, Institutt for psykiatri, Universitetet i Oslo

Veileder:  Hovedveileder: Professor dr.med. Ulrik Fredrik Malt, Institutt for psykiatri, Universitetet i Oslo, Biveileder: Avdelingsoverlege dr.med. Tor S. Haugstad, Avd. for Nevrologi og Muskel/skjelett-lidelser, Sunnaas sykehus HF, Nesodden

TITTEL: MENSENDIECK SOMATOKOGNITIV TERAPI PÅ KVINNER MED
GYNEKOLOGISK UFORKLARLIGE KRONISKE UNDERLIVSSMERTER

En ny og effektiv behandlingstilnærming for kvinner med kroniske underlivssmerter har blitt utviklet på Rikshospitalet i samarbeid med Høgskolen i Oslo av fysioterapeut og forsker Gro Killi Haugstad.

Kroniske underlivssmerter er like hyppig forkommende i befolkningen som astma og migrene, og nesten like hyppig som kroniske ryggplager, men det finnes ingen behandling i dag som gir varig effekt. Lidelsen er ofte invalidiserende og belastende for samlivet.

I sin avhandling ”Mensendieck somatocognitive therapy of women with gynecologically unexplained chronic pelvic pain” har Haugstad og hennes medarbeidere vist at Mensendieck fysioterapi med vekt på læring av kroppserkjennelse og overføring av slik ny erfaring til daglige gjøremål, gav bedring av bevegelse og pust hos disse pasientene, målt ved en standardisert Mensendieck test som kandidaten uvikler i arbeidet. I tillegg minsket smerteopplevelsen, og angst og selvopplevd stress ble redusert. Resultatene varte ved og ytterligere bedring hadde funnet sted ved ett års oppfølging.

Denne nye smertebehandlingen vil nå bli prøvd ut på andre pasienter med muskel/skjelett lidelser og også på andre lidelser i underlivet.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver .

Publisert 10. jan. 2008 17:23 - Sist endret 11. jan. 2008 15:49