Disputas: John Willy Haukeland

Cand.med. John Willy Haukeland ved Fakultetsdivisjon Aker universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Nonalcoholic fatty liver disease in humans

1. opponent: Professor Einar Björnsson, Medisinsk avdelning, Sahlgrenska Universitetssjukhus, Göteborg, Sverige
2. opponent: Professor dr.med. Trond Jenssen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Tromsø
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor dr.med. Erik Schrumpf, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Fakultetsdivisjonsleder Kristian F. Hanssen, Fakultetsdivisjon Aker universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Sammendrag:
John Willy Haukeland, overlege og forsker ved Aker universitetssykehus, har studert pasienter med ikke-alkohoholisk fettlever, NAFLD, som er en vanlig tilstand assosiert med overvekt, metabolsk syndrom og Type 2 diabetes. Hos pasienter som ble inkludert i studien var det mistanke om fettlever på bakgrunn av ultralyd- eller CT- undersøkelse samt forhøyede ”leververdier” målt i blodprøver. Andre kjente årsaker til kronisk leversykdom var utelukket.

Blant 83 pasienter som fikk bekreftet NAFLD med vevsprøve fra leveren, hadde ca. halvparten såkalt ikke-alkoholisk fettleverbetennelse, NASH. NASH innebærer en viss risiko for utvikling av cirrhose (skrumplever). Ved glukosebelastning (gjentatte målinger av blodsukker etter inntak av sukkerdrikke) ble det påvist at ca. halvparten av pasientene hadde forstyrrelse i sukkerstoffskiftet, med diabetes som den alvorligste formen. Denne gruppen hadde også oftere NASH og/eller leverfibrose (”arrvev” i leveren). Haukeland anbefaler at pasienter med NAFLD glukosebelastes, både for å fange opp nye tilfeller med diabetes, og for å kunne identifisere dem med høyest risiko for å utvikle NASH og leverfibrose.

Studien viste også at pasientene med NAFLD hadde spesifikke signalstoffer i blodet svarende til en lavgradig betennelsestilstand, uten at det forelå noen påvisbar infeksjon. Da man har sett tilsvarende forstyrrelse hos pasienter med overvekt, metabolsk syndrom og Type 2 diabetes, styrker dette hypotesen om at NAFLD og metabolsk syndrom representerer ulike uttrykk av den samme tilgrunnlignende sykdomsmekanismen.

Studien har også en epidemiologisk del der forekomst av cirrhose ble undersøkt i en norsk populasjon. Den vanligste årsaken til cirrhose var alkoholisk leversykdom (53 %), mens NASH var sannsynlig årsak i 3 % av tilfellene. 16 % av tilfellene var imidlertid av ukjent årsak. Da diabetes og overvekt var spesielt hyppig forekommende i denne gruppen, kan det antas at mange av disse hadde utviklet cirrhose på bakgrunn av NAFLD.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver .

Publisert 4. nov. 2008 11:18 - Sist endret 4. nov. 2008 12:47