Disputas: Magne Henriksen

Cand.med. Magne Henriksen ved Fakultetsdivisjon Aker universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Clinical course during the first five years after diagnosis of inflammatory bowel disease. A population-based follow-up study

1. opponent: Professor med.dr. Stefan Lindgren, Medicinkliniken, Gastroenterologisektionen, Universitetssjukhuset MAS, Malmö, Sverige
2. opponent: Overlege Kirsten Muri Boberg, Medisinsk avdeling, Seksjon for gastroenterologi, Rikshospitalet, Oslo
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor dr. med. Egil Johnson, Gastrokirurgisk avdeling, Kreft- og kirurgidiv. UUS, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor dr.med. Arild Nesbakken, Fakultetsdivisjon Aker universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Veileder:  Hovedveileder: Professor dr.med. Bjørn Moum, Aker universitetssykehus HF. Biveileder: Overlege dr.med. Jørgen Jahnsen, Aker universitetssykehus HF. Biveileder: Professor dr.med. Morten H Vatn, Rikshospitalet og Akershus Universitetssykehus.

TITTEL: Hvordan har pasienter med Crohns sykdom og ulcerøs kolitt det etter 5 år med sykdom?

Utfallet hos pasienter med kronisk betennelsesaktig tarmsykdom ser ut til å være bedre enn tidligere antatt i følge en studie der 843 pasienter med ulcerøs colitt og Crohns sykdom ble fulgt i fem år. Denne studien er et samarbeidsprosjekt mellom 14 sykehus i Østfold, Oslo, Telemark og Aust-Agder og inkluderte alle pasienter som fikk diagnosen i disse fylkene i perioden 1990 – 1993.

Sammenliknet med tidligere studier ble få pasienter operert for sykdommen, kun 7,5% i ulcerøs colitt gruppen og 28% i Crohn gruppen ble operert i løpet av fem år. Dette er klart lavere operasjonsforekomst enn hva som tidligere er vist. I ulcerøs colitt gruppen ga lavere alder ved sykdomsstart og utbredt sykdom i tykktarm økt risiko for å bli operert. Hos pasienter med utbredt sykdom var det økt risiko for å bli operert hos dem med høyt C-reaktivt protein (CRP) nivå sammenliknet med lav CRP.
I Crohn gruppen var risiko for operasjon høyere når sykdommen rammet nedre del av tynntarm, hvor halvparten av pasientene var blitt operert etter 5 år. Her var også risikoen høyest når CRP var høy på diagnosetidspunktet. Vi finner også en høy operasjonsforekomst hos de yngste Crohn pasientene.

Fem år etter diagnose var det overraskende mange pasienter som ikke brukte noen medisiner for sin tarmsykdom, 41 % av ulcerøs colitt pasientene og 36 % av Crohn pasientene. De fleste av ulcerøs colitt pasientene hadde ingen tarmsymptomer på dette tidspunktet og kun 7 % av pasientene rapporterte om symptomer som påvirket dagliglivets aktiviteter. Hos Crohn-pasientene var det noen flere som rapporterte om tarmplager (58%), mens 16 % av pasientene anga symptomer som påvirket dagliglivets aktiviteter.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver.

Publisert 14. nov. 2008 21:10 - Sist endret 14. nov. 2008 21:41