Disputas: Tom Nilsen Hoel

Cand.med. Tom Nilsen Hoel ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden dr.med. (doctor medicinae): Cardiac surgery, extracorporeal circulation, and the systemic inflammatory response

Professor Anders Jeppsson, Verksamhetsområde Thoraxkirurgi, Sahlgrenska universitetssjukhuset, Göteborg
Professor Theis Tønnessen, Thoraxkirurgisk avdeling, Ullevål universitetssykehus
Avdelingsoverlege Ellen Schlichting, Bryst og endokrinkirurgisk avdeling, Ullevål universitetssykehus

Leder av disputas:  Professor Ivar A. Aursnes, Inst. for farmakoterapi, UiO

Veileder:  Professor Jan L. Svennevig, Thoraxkirurgisk avdleing, RH

Hjertekirurgi, ekstra-korporeal sirkulasjon og den systemiske inflammatoriske reaksjon.
Lege og forsker Tom Nilsen Hoel har levert avhandlingen ”Cardiac surgery, extracorporeal circulation, and the systemic inflammatory response”. Denne omhandler hvorledes hjertekirurgi og bruk av hjerte-lungemaskin påvirker kroppens betennelsesreaksjoner og immunforsvar. Hjertekirurgi er gjort mulig ved bruk av hjerte-lungemaskin hvor blodet sirkulerer gjennom slanger og over fremmede overflater. Det er kjent fra tidligere at dette utløser betennelsesreaksjoner som man har forsøkt å dempe ved å modifisere overflatene i maskinen. De senere år har det blitt utviklet operasjonsteknikk med kirurgi på hjertets kransårer uten bruk av hjerte-lungemaskin. Dette har gjort det mulig å studere betennelsesreaksjonene i større detalj, samt kunne avklare hvor mye av betennelsesreaksjonene som skyldes det kirurgiske inngrep alene og hvor mye av betennelsesreaksjonene som er utløst av bruk av hjerte-lungemaskin. Hoel og medarbeidere har undersøkt to nye overflatebehandlinger i hjerte-lungemaskinen uten at man fant at disse var bedre enn tidligere anvendte overflatebehandlinger. Videre ble betennelsesreaksjonen ved kransårekirurgi (bypass-kirurgi) med og uten hjerte-lungemaskin studert. Kransårekirurgi uten hjerte-lungemaskin gav ingen komplementaktivering, men den cellulære responsen målt ved flere cytokiner syntes å være lik med og uten hjerte-lungemaskin. Modifisert bruk av hjerte-lungemaskin over lengre tid ved livstruende hjerte eller lungesvikt omtales som extracorporeal membranoksygenering (ECMO). Hoel har studert bruken av ECMO hos barn med vekt mindre enn 10 kg og har funnet at nytt utstyr i ECMO kretsen har gjort den mer holdbar, med mindre ødeleggelse av røde blodlegemer og mindre lekkasje av plasmaproteiner.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 13. mai 2008 13:07 - Sist endret 13. mai 2008 13:22