Disputas: Benjamin Hummelen

Cand.med. Benjamin Hummelen ved Institutt for psykiatri vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Validity Studies of three DSM-IV Personality Disorder Constructs: Obsessive-compulsive, Avoidant, and Personality Disorder Not Otherwise Specified

1. opponent: Professor dr.med. Tore Stiles, Psykologisk institutt, Norges teknisk- naturvitenskapelige Universitet, Trondheim
2. opponent: Professor dr.med. Tore Sørlie, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Tromsø
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor dr.med. Ingrid Arartz, Institutt for psykiatri, UiO

Leder av disputas:  Professor dr.med. Erik Falkum, Institutt for psykiatri, Universitetet i Oslo

Veileder:  Hovedveileder: Overlege dr.med. Theresa Wilberg, Avd. FoU, Psykiatrisk divsisjon, Ullevål universitetssykehus HF, Biveileder: Professor dr.med. Sigmund Karterud, Seksjon for voksenpsykiatri, Ullevål universitetssykehus HF

Bedre klassifisering av personlighetsforstyrrelser

I sin avhandling om personlighetsfostyrrelser har Benjamin Hummelen funnet hvordan å forbedre den nåværende klassifiseringen av personlighetsforstyrrelser. I alt ble tre kategorier undersøkt; tvangspreget personlighetsforstyrrelse, unnvikende personlighetsforstyrrelse, og personlighetsforstyrrelse ”ikke nærmere spesifisert”.

Undersøkelsen ble utført på et stort utvalg av pasienter fra Det norske nettverk av psykoterapeutiske dagavdelinger. Dette nettverket består av tretten dagavdelinger i det sørlige Norge som har spesialisert seg på diagnostikk og behandling av personlighetsforstyrrelser. I alt ble nærmere 2300 pasienter inkludert.

Det viste seg at kriteriene for tvangspreget personlighetsforstyrrelse bør endres radikalt dersom denne diagnosen beholdes i fremtiden. Dette kan gjøres ved å fjerne kriteriene som har med gjerrighet og samlemani å gjøre, og erstatte disse med kriterier som beskriver problemer i nære relasjoner.

Unnvikende personlighetsforstyrrelse viste seg å fungere bra i det nåværende diagnosesystem og bør beholdes i framtiden, med minimale endringer. I en studie om forholdet mellom unnvikende personlighetsforstyrrelse og sosial fobi, ble det funnet en stor overlapp mellom disse lidelsene. Til tross for denne overlappen var det nok holdepunkter for å betrakte unnvikende personlighetsforstyrrelse som en personlighetsforstyrrelse, og ikke som en mer alvorlig variant av sosial fobi, slik som ofte antas.

Klassifiseringen av personlighetsforstyrrelser kan også bli forbedret ved en revidering av de generelle kriteriene for personlighetsforstyrrelse, var konklusjonen av studien om personlighetsforstyrrelse ”ikke nærmere spesifisert”. Det ble foreslått at de nye kriteriene skulle fokusere på tre aspekter: evne til å ha et godt og stabilt selvbilde, evne til å kunne fungere i intime relasjoner, og adaptiv fungering i sosiale sammenheng.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver .

Publisert 28. aug. 2008 16:24 - Sist endret 29. aug. 2008 21:19