Disputas: Anne Flem Jacobsen

Cand.med. Anne Flem Jacobsen ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Venous thrombosis in pregnancy and puerperium - epidemiology, aetiology, treatment and prophylaxis

1. opponent: Docent MD PhD Margareta Hellgren, Kvinnokliniken/SU/Östra, Göteborg
2. opponent: Ass. direktør dr.med. Camilla Stoltenberg, Nasjonalt folkehelseinstitutt, Oslo
3.. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor dr.med. Frank Brosstad, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor dr.med. Åsmund Reikvam, Institutt for farmakoterapi, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Veileder:  Hovedveileder: Prof. dr.med. Per Morten Sandset, Hematologisk avdeling Ullevål universitetssykehus HF, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus. Biveileder: Professor dr.med. Finn Egil Skjeldestad, Institutt for lab.-medisin, kvinne- og barnesykdommer, NTNU. Biveileder: Professor dr.med. Erik Qvigstad, Kvinnesenteret Ullevål universitetssykehus HF, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus

TITTEL: Risiko for blodpropp i svangerskapet

Gynekolog og forsker Anne Flem Jacobsen har vist at en av tusen gravide kvinner i Norge får blodpropp i ben eller lunger. Halvparten av disse kvinnene får blodpropp rett etter fødsel , eller i løpet av de første fire ukene etter forløsning. I denne perioden er blodpropp i lungene mest vanlig. De resterende 50% får blodpropp i løpet av svangerskapet og her er blodpropp i bena, spesielt venstre ben mest vanlig. Blodpropp er fortsatt en av de viktigste årsakene til at kvinner i Norge dør i forbindelse med svangerskap. Dette er likevel svært sjelden (en av 150.000 svangerskap).

Vi har samlet data og identifisert ulike risikofaktorer hos 615 kvinner med svangerskapsrelatert blodpropp i perioden 1990-2003. Vi fant at kvinner som er overvektige og/eller immobilisert har relativt høy risiko for denne typen blodpropp, det samme gjelder de kvinnene som har stor blødning og/eller alvorlig infeksjon etter fødsel. Tvilling-svangerskap, assistert befruktning, svangerskapsforgiftning og røyking gir en moderat økt risiko. Det samme gjelder akutt keisersnitt. Ved planlagt keisersnitt har kvinner med annen tilleggsrisiko noe økt forekomst av blodpropp.

Ved akutt blodpropp under svangerskapet er det trygt å bruke blodfortynnende medisin i form av lav molekylvekt heparin (dalteparin, som injeksjon). Gravide kvinner trenger litt høyere dose enn ikke-gravide for å oppnå full behandlings-effekt. Dette går ikke over til barnet og gir sjelden blødningsproblemer ved fødsel.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver .

Publisert 16. sep. 2008 13:20 - Sist endret 17. sep. 2008 11:08