Disputas: Torstein Jensen

Cand.med. Torstein Jensen ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Studies on subfractions of fibrinogen. With special emphasis on fibrinogen quantification, viscosity and inflammation

1. opponent: MD PhD Aeksandra Antovic, Karolinska Institutet, Dept. of clinical sciences, Stockholm
2. opponent: Professor dr.med. Frank Brosstad, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor dr.med. Pål Smith, Fakultetsdivisjon Akershus universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor dr.med. Magnar Bjørås, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, UiO

Veileder:  Hovedveileder: Professor dr.med. Ole Henning Skjønsberg, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Lege og forsker Torstein Jensen har i avhandlingen ”Studies on subfractions of fibrinogen” studert de viktigste variantene av fibrinogen, et molekyl som er avgjørende for blodets evne til å koagulere og dermed stoppe blødninger. Mengden av fibrinogen i blodet påvirker også risikoen for å utvikle hjerte-karsykdommer. Hvorvidt dette skyldes at fibrinogen påvirker blodets flyteevne (viskositeten), eller om fibrinogen kan bidra til økt betennelse i blodåreveggen er ukjent.

Mengden av fibrinogen i blodet mangedobles som følge av blant annet infeksjoner, hjerteinfarkt og kirurgiske inngrep. Dette fører til økt mengde av den mest aktive fibrinogenvarianten. I doktorgradsarbeidet viser Jensen og medarbeidere at en slik endring i fordelingen av de viktigste fibrinogenvariantene gir forhøyde verdier når man bruker de mest benyttede målemetodene.

Jensen viser også at viskositeten er den samme for de ulike variantene av fibrinogen.

For å finne ut om inntak av rødvin påvirker fibrinogen mengden og viskositeten i blodplasmaet ble 92 friske personer bedt om å drikke 1 glass rødvin daglig i 3 uker. Inntak av rødvin førte til at fibrinogenmengden ble redusert, og at blodplasmaet ble mer lettflytende sammenlignet med kontrollgruppen. Dette kan være gunstig med tanke på utviklingen av hjerte-karsykdom.

I avhandlingen viser forskerne også at fibrinogen og fibrin øker produksjon av betennelsesfremmende signalmolekyler fra hvite blodlegemer. Dette kan være interessant med tanke på sammenhengen mellom fibrinogenmengden i blodet og risikoen for hjerte-karsykdommer.

Doktorarbeidet gir økt kunnskap om fibrinogenmålinger, fibrinogenets betydning for blodplasmaets viskositet og fibrinogenets rolle i betennelsesprosessen.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver.

Publisert 31. jan. 2008 15:56 - Sist endret 7. mars 2008 12:48