Disputas: Gunnhild Karevold

Cand.med. Gunnhild Karevold ved Fakultetsdivisjon Akershus universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Pediatric otitis media: Susceptibility and surgical treatment

1. opponent: Førsteamanuensis Anne G. Schilder, Department of Otorhinolaryngology, Wilhelmina Children’s Hospital, Utrecht, Nederland
2. opponent: Overlege Per Cayé-Thomasen, ØNH-kirurgisk afdeling, Gentofte Hospital, Danmark
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Morten Lindbæk, Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Michael Bjørn Russell, Nevrologisk avdeling, Ahus

Veileder:  Professor Kari Jorunn Kværner, Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo

Disposisjon for og kirurgisk behandling av ørebetennelser i barneår
Ørebetennelser er luftveisinfeksjoner som er svært hyppige i tidlige barneår. Kirurgisk behandling av ørebetennelser er en av de vanligste årsaker til sykehusopphold for barn. I sin avhandling har lege og forsker Gunnhild Karevold funnet at ørebetennelser er vanlig også i skolealder og at disse barna tenderer til å få andre luftveisinfeksjoner. Barn som behandles kirurgisk for ørebetennelser tidlig i livet, har større risiko for ørebetennelser i skolealder. Kirurgisk behandling av ørebetennelser hos barn varierer mellom helseregionene i Norge. I Finland behandles barn kirurgisk langt tidligere og i større omfang enn i Norge.
Spørreskjemadata fra Nasjonalt folkehelseinstitutt ligger til grunn for deler av avhandlingen. Studien omfattet til sammen 3406 10-åringer i Oslo født 1991-1992. Data fra Norsk Pasientregister i 2002 samt fra tilsvarende register i Finland ligger til grunn for undersøkelsen av kirurgisk behandling i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv.
Hyppigheten av ørebetennelser i tidlige barneår er kjent, men forekomst, komorbiditet og kirurgisk behandling i skolealder og i et nasjonalt perspektiv har ikke vært beskrevet tidligere. Undersøkelsen har ikke tatt sikte på å måle hva ørebetennelse og kirurgisk behandling betyr for enkeltindividet. Videre forskning er nødvendig for bedre å kunne identifisere barn i behov av oppfølging og behandling etter ørebetennelser i tidlige barneår.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 15. nov. 2008 19:49 - Sist endret 24. nov. 2008 13:00