Disputas: Charlotte Ramstad Kleiveland

Cand.scient Charlotte Ramstad Kleiveland ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Inflammation and mesenchymal stem cell biology

Professor Ugo Moens, Institutt for medisinsk biologi, Universitetet i Tromsø
Forsker Edith Rian, Avdeling for immunologi, Rikshospitalet HF
Professor Joel Glover, Institutt for medisinske basalfag, Avdeling for fysiologi, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Bent Rolstad, Institutt for medisinske basalfag, Avdeling for anatomi, Universitetet i Oslo

Veileder:  Prof. Tor Lea, IKBM, Universitet for miljø- og biovitenskap, Ås

Betennelse og mesenkymale stamcellers biologi
Studien av mesenkymale stamceller og celler fra immunsystemet viser at det foreligger en toveiskommunikasjon mellom disse celletypene som trolig kan utnyttes i forbindelse med behandling av transplantasjonsreaksjoner og vevsregenerering.
Det ligger stort potensiale i bruken av stamceller, både innen vevsregenerering og i forbindelse med behandling av transplantasjonsreaksjoner. Realiseringen av dette potensialet krever inngående forståelse av hvilke mekanismer som kontrollerer vekst og utvikling av stamceller og hvordan stamceller kommuniserer med andre celler i kroppen. Mesenkymale stamceller kan isoleres fra blant annet beinmarg og kan utvikle seg til fettceller, beinceller, bruskceller, nerveceller og muskelceller. På tross av disse egenskapene ser det ut til at en viktigere egenskap ved de mesenkymale cellene er at de produserer og skiller ut løslige molekyler som påvirker både egen utvikling og utviklingen av celler i miljøet rundt. Denne studien viser at molekyler som produseres ved bennelsesreaksjoner påvirker vekst og utvikling av mesenkymale stamceller. Videre har vi identifisert hvilke molekyler som produseres ved interaksjon mellom mesenkymale stamceller og celler fra immunsystemet. Disse molekylene påvirker utviklingen av betennelsesreaksjoner og kan på den måten føre til beskyttelse og heling av skadet vev.
Ved beinmargstransplantasjon er det fare for såkalt transplantat-mot-vert sykdom. Dette innebærer at den transplanterte beimargen angriper og skader pasientens egne celler og vev. Injeksjon av mesenkymale stamceller hos pasienter med transplantat-mot-vert sykdom har vist å ha gunstig effekt og kan hindre transplantat-mot-vert reaksjon. Identifikasjon av hvilke molekyler mesenkymale stamcellene produserer som påvirker immunsystemet, kan gjøre oss i stand til å utvikle et terapeutisk prinsipp som kan brukes ved behandling av transplantat-mot-vert sykdom og som kan fremme reparasjon og regenerering av skadet kroppsvev.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 22. feb. 2008 10:12 - Sist endret 22. feb. 2008 10:32