Disputas: Gun Peggy Strømstad Knudsen

Siv.ing. Gun Peggy Strømstad Knudsen ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): X chromosome inactivation and phenotype

Professor Niels Tommerup, Wilhelm Johannsen senter for funksjonell genforskning, Københavns universitet
Overlege Gunnar Houge, Senter for medisinsk genetikk og molekylærmedisin, Haukeland universitetssykehus
Professor Emilia Kerty, Nevrologisk avdeling, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Rikshospitalet-Radiumhospitalet HF

Leder av disputas:  Professor Egil Haug, Hormonlaboratoriet, Aker universitetssykehus

Veileder:  Professor Karen Helene Ørstavik, Avd. for medisinsk genetikk, Rikshospitalet

X kromosom inaktivering og fenotype
Forsker Gun Peggy S Knudsen har i sitt doktorgradsarbeid studert X inaktivering hos kvinner og funnet at den varierer mellom unge og eldre kvinner, mellom ulike vev og hos bærere av enkelte sykdommer.
Kvinner arver ett X kromosom fra mor og ett fra far. Ett av disse er inaktivt i hver celle i kroppen. Kvinner har derfor to ulike celletyper, en som bruker fars X kromosom og en som bruker mors X kromosom. Vanligvis har kvinner like mange av de to celletypene, men dersom den ene dominerer kaller man det skjev X inaktivering. Det er tidligere vist at blodcellene til kvinner blir ”skjevere” jo eldre de blir. I en studie av unge og eldre tvillinger fant vi at denne tendensen ser ut til å starte i 50-60 års alderen, og er påvirket av både gener og tilfeldigheter. I en studie av ulike vev hos unge og eldre kvinner fant vi hyppigst skjev X inaktivering i blod, men kunne samtidig påvise en alderseffekt i munnslimhinne.
Skjev X inaktivering kan ha innvirkning på sykdomsbildet til kvinner med X-bunden sykdom. I en studie av britiske Rett pasienter fant vi at jenter med skjev X inaktivering ofte hadde milde symptomer.
Autoimmune sykdommer forekommer oftere hos kvinner enn hos menn. En studie av tvillinger med autoimmun thyroideasykdom viste at mange hadde skjev X inaktivering, og økt risiko for å utvikle sykdommen dersom man har skjev X inaktivering. Dette kan forklare hvorfor denne sykdommen rammer kvinner oftere enn menn. I en studie av en annen autoimmun sykdom, multippel sklerose, fant vi derimot ingen økt forekomst av skjev X inaktivering. X inaktivering kan derfor ikke forklare den skjeve kjønnsfordelingen generelt for autoimmune sykdommer.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 15. feb. 2008 21:04 - Sist endret 22. feb. 2008 10:39