Disputas: Stine Henrichson Kresse

Sivilingeniør Stine Henrichson Kresse ved Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Chromosomal aberrations in human sarcomas identified using genomic microarrays

1. opponent: Professor Irene Andrulis, Samuel Lunenfeld Research Institute, Toronto, Canada
2. opponent: Professor Matt van de Rijn, Department of Pathology, Stanford University Medical Center, USA
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Bjørn Steen Skålhegg, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Øyvind S. Bruland, Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital, Universitetet i Oslo.

Veileder:  Professor Ola Myklebost

Kartlegging av kromosomforandringer i sarkomer

Siv.ing. Stine H. Kresse har i avhandlingen ”Chromosomal aberrations in human sarcomas identified using genomic microarrays” studert kromosomforandringer i sarkomer, som er ondartede svulster i støtte- og bindevev som muskler, fett, brusk og ben. I likhet med andre krefttyper har sarkomer ofte forskjellige kromosomforandringer, enten ved at deler av forskjellige kromosomer er skjøtet sammen eller ved at det er for mange eller for få kopier av hele eller deler av kromosomer. Disse endringene fører til forstyrrelser av viktige prosesser i cellene, og er en medvirkende årsak til at kreftceller utvikles.
Kresse har deltatt i utviklingen og produksjonen av genomiske mikromatriser, som er små glassplater hvor titusenvis av klonede DNA-biter fra mennesket er festet. Disse mikromatrisene blir benyttet til å kartlegge hvilke deler av kromosomene som har endret kopitall. Denne teknologien gjør det mulig å undersøke kopitallsendringer langt mer nøyaktig enn hva som har vært mulig tidligere.
Mønsteret av kopitallsendringer har blitt kartlagt i flere undergrupper av sarkomer, og en rekke karakteristiske endringer har blitt funnet. Noen av disse forandringene kunne skille mellom ulike sarkomtyper, mens andre var forskjellige i svulster fra pasienter med god eller dårlig prognose. Det ble også funnet hyppig tap av et bestemt gen i benkreft, som antas å ha en viktig rolle i denne sykdommen. I tillegg til å øke forståelsen for de underliggende mekanismene for utvikling av sarkomer, kan disse karakteristiske endringene bidra til forbedret diagnose og prognose, samt danne et grunnlag for utvikling av ny, målrettet behandling.

For mer informasjon, kontakt Siri Fjeld.

Publisert 2. mai 2008 15:05 - Sist endret 2. mai 2008 15:11