Disputas: Sigurd Liestøl

Cand.med. Sigurd Liestøl ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden dr.med. (doctor medicinae): Lupus anticoagulants: Laboratory evaluation and pathogenic mechanisms

1.opponent: Research Director MD Dr.Sc. Marie-Claire Boffa, Unité Fonctionnelle d'Hémostase et de Thrombose, Hôpital Jean Verdier, Frankrike
2.opponent: Professor dr.med. John-Bjarne Hansen, Medisinsk Avdeling, Universitetssykehuset Nord-Norge
3.medlem av bedømmelseskomiteen: Professor dr.med. Tore Kristian Kvien, Revmatologisk avdeling, Diakonhjemmet sykehus, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Åsmund Reikvam, Institutt for farmakoterapi, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Finn Wisløff

Lege og forsker Sigurd Liestøl har forbedret laboratoriediagnostikken ved antifosfolipid antistoff syndromet (APS) og studert mekanismer for den økte koagulasjonen (blodlevringen) som sees ved denne tilstanden.

APS er en tilstand der kroppens immunsystem av ukjent årsak produserer antistoffer som fremmer blodproppdannelse. Den sikreste diagnosen stilles ved bruk av laboratorietester som måler effekter av antistoffene på koagulasjonen (det såkalte Lupus Antikoagulant-fenomenet) snarere enn ved immunologiske tester som påviser de ulike antistoffene direkte.
APS behandles med blodfortynnende medisin. Noen pasienter opplever tilbakefall under behandlingen, og risikoen for komplikasjoner (blødning) er stor siden behandlingen ofte skal vare livet ut. Ved nærmere kartlegging av mekanismene for blodproppdannelse ved APS er det håp om å utvikle mer målrettede medisiner som kan hindre antistoffene i å stimulere koagulasjonssystemet.

I avhandlingen ”Lupus anticoagulants: Laboratory evaluation and pathogenic mechanisms” har Sigurd Liestøl og medarbeidere vist at det selv ved optimal metodestandardisering sannsynligvis er nødvendig å benytte flere ulike typer koagulasjonstester for å påvise flest mulig relevante antistoffer. Pågående behandling med blodfortynnende sprøyter ved blodprøvetaking påvirker imidlertid ikke testresultatene.
Det har hos pasienter med antistoffer latt seg gjøre å påvise en svekket funksjon av proteiner i blodet som naturlig hemmer koagulasjonen. Det ses en sammenheng mellom dette fenomenet og forekomsten av blodpropp eller svangerskapskomplikasjoner hos pasientene.

For mer informasjon, kontakt Siri Fjeld.

Publisert 20. mai 2008 13:33 - Sist endret 3. juli 2008 11:34