Disputas: Helge Lind

Sivilingeniør Helge Lind ved Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Genetic variants affecting inflammation and p53 response in non-small cell lung cancer

Professor Johan Högberg, Institutet för miljömedicin, Karolinska Institutet, Sverige
Professor Ulla Birgitte Vogel, Det nationale forskningscenter for arbejdsmiljø, Danmark
Professor Henrik Huitfeldt, Institutt for patologi, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Torill Sauer, Patologisk anatomisk avdeling, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Veileder:  Dr. Shanbeh Zienolddiny, Statens arbeidsmiljøinstitutt

Genenes betydning for lungekreftrisiko:

Sivilingeniør og forsker Helge Lind har undersøkt ulike genvarianters betydning for utvikling av lungekreft.
Lungekreft rammer årlig mer enn én million mennesker på verdensbasis. Selv om lungekreft i hovedsak skyldes tobakksrøking er det bare et mindretall av røkere som utvikler sykdommen. Dette kan tyde på at genetiske forskjeller mellom personer kan være avgjørende for risiko.
Teknologiske framskritt og økt kunnskap om vår genetiske sammensetning har i de senere år muliggjort studier av sammenhengen mellom genetisk variasjon og komplekse sykdommer.
Helge Lind og medarbeidere har fokusert på gener involvert i betennelsesreaksjoner (inflammasjon) og i p53-nettverket, en viktig hemmer av kreftdannelse. Studiene sammenlikner forekomsten av utvalgte genvarianter hos en gruppe norske lungekreftpasienter med en tilsvarende gruppe friske personer. Det ble funnet at enkelte varianter var overrepresentert blant gruppen som hadde utviklet lungekreft. Videre ble det undersøkt hvordan små variasjoner i DNA-sekvensen kan påvirke genenes egenskaper.
Arbeidet har resultert i fire vitenskapelige artikler publisert i internasjonale tidsskrifter.
Studier av sammenhengen mellom genetisk variasjon og komplekse sykdommer, slik som lungekreft, kan på sikt øke kunnskapen om årsakene til sykdom og bedre mulighetene for forebygging og behandling.

For mer informasjon, kontakt Siri Fjeld.

Publisert 11. jan. 2008 14:30 - Sist endret 11. jan. 2008 14:41