Disputas: Morten Ingvar Lossius

Cand.med. Morten Ingvar Lossius ved Fakultetsdivisjon Akershus universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden dr.med. (doctor medicinae): Consequences of withdrawal of antiepileptic drugs on seizure-relapse, cognition, quality of life, heart rate variability, sex hormones, and aspects of behaviour

Professor Kristina Malmgren, Epilepsiforskningsgruppen, Institutionen för neurovetenskap och rehabilitering, Göteborgs universitet
Professor Bernt Engelsen, Institutt for nevrologi, Haukeland Universitetssykehus
Professor Tormod Fladby, Nevroklinikken, Fakultetsdivisjon Akershus universitetssykehus

Leder av disputas:  Professor Espen Dietrichs, Nevrologisk avdeling, Rikshospitalet-Radiumhospitalet HF

Veileder:  Professor Leif Gjerstad, Nevrologisk avdeling, Rikshospitalet HF

Kan man slutte med epilepsimedsiner?
De fleste pasienter med epilepsi bruker epilepsimedisiner. Dette gjør at 2 av 3 pasienter slutter å ha anfall. Mange fortsetter likevel med medisiner i en årrekke, selv om epilepsimedisinene kan gi bivirkninger. Kan en pasient slutte med medisiner hvis han eller hun ikke har hatt anfall på lenge? Hva er fordelene og hva er faren med å slutte å bruke epilepsimedisiner?
Dette har Morten Ingvar Lossius studert og presentert i sin doktoravhandling: ”Consequences of withdrawal of antiepileptic drugs on seizure-relapse, cognition, quality of life, heart rate variability, sex hormones, and aspects of behaviour”. Undersøkelsen var såkalt dobbelt blindet og med narrepiller så verken pasienten eller legen visste om pasienten hadde sluttet eller forsatte med medisinen. Pasientene var med i undersøkelsen i ett år.
Etter et år fikk 7 % anfall av dem som fortsatte med medisin, mot 15 % av dem som hadde sluttet med medisin. De som brukte en bestemt type medisin (karbamazepin) og hvor nevrologisk undersøkelse var normal før nedtrappingen, hadde minst risiko for å få tilbake epileptiske anfall.
Undersøkelsen viste at de som sluttet med medisiner fikk noe bedre oppmerksomhet og psykomotorisk tempo, mindre irritabilitet og depressive symptomer, samt positiv påvirkning på kjønnshormoner og hjerterytme.
Lossius understreker at det å slutte med epilepsimedisinen må være en avgjørelse som tas av pasienten og legen i samarbeid. Pasienter har ingen garanti for at ikke anfallene kommer tilbake hvis man slutter med medisiner selv om man har vært anfallsfri lenge. Fordelene ved å slutte må derfor alltid veies opp mot faren for nye anfall.

For mer informasjon, kontakt Bjørnar Hjulstad.

Publisert 4. jan. 2008 08:40 - Sist endret 7. jan. 2008 13:59