Disputas: Ketil Lunde

Cand.med. Ketil Lunde ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Treatment of acute myocardial infarction with intracoronary administration of autologous bone marrow cells. The ASTAMI study

Overlege Jens Kastrup, Medical Dept. B, Cardiac Catheterization Lab. 2014, The Heart Centre, Rigshospitalet, København
Professor Jan Erik Nordrehaug, Hjerteavdelingen, Haukeland Universitetssykehus, Universitetet i Bergen
Professor Torbjørn Omland, Fakultetsdivisjon Akershus universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Pål Smith, Medisinsk avdeling, Akershus universitetssykehus

Veileder:  Overlege Svend Aakhus, Hjertemedisinsk avdeling, Rikshospitalet

Stamcellebehandling ved akutt hjerteinfarkt
Lege og forsker Ketil Lunde har undersøkt om behandling med pasientens egne benmargsceller (stamceller) bedrer hjertefunksjon etter akutt hjerteinfarkt. Moderne behandling av akutt hjerteinfarkt reduserer skaden på hjertet, og fører til bedret overlevelse. En del pasienter vil likevel utvikle hjertesvikt, en invalidiserende tilstand med høy dødelighet. Det er derfor behov for nye behandlingsmetoder som kan reparere skadene. I eksperimentelle forsøk og i mindre kliniske studier er det tidligere funnet lovende resultater etter behandling med stamceller fra benmargen ved akutt hjerteinfarkt. I sin avhandling ”Treatment of acute myocardial infarction with intracoronary administration of autologous bone marrow cells. The ASTAMI study” har Ketil Lunde og medarbeidere undersøkt slik behandling hos et større antall pasienter. Ved tilfeldig fordeling fikk 50 pasienter standard behandling, mens 50 andre pasienter i tillegg fikk stamceller via en kransåre. Pasientene ble så fulgt med gjentatte undersøkelser i ett år. Det viste seg at det var en like god bedring i hjertefunksjon i de to gruppene. Ved sykkelbelastning oppnådde stamcellegruppen noe bedre utholdenhet, men dette var sannsynligvis en placebo effekt siden stamcellegruppen ikke bedret oksygenopptaket sammenliknet med kontrollpasientene. Etter ett år var alle pasientene i live, og det var like mange hendelser i begge grupper. Lunde og kolleger konkluderer med at behandlingen som ble testet ut ser ut til å være sikker, men at den i sin nåværende form ikke har effekt av klinisk betydning. Mer forskning er nødvendig før stamcellebehandling kan anbefales etter akutt hjerteinfarkt.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 9. juni 2008 14:43 - Sist endret 9. juni 2008 15:04