Disputas: Randeep Mandla

Cand.pharm. Randeep Mandla ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Mycophenolic acid in renal allograft recipients; pharmacokinetic challenges and pharmacodynamic opportunities

1. opponent: MD, PhD, Dennis A. Hesselink, Erasmus MC, Dept. of Internal Medicine, Rotterdam, Nederland
2. opponent: Professor Thrina Loennechen, Avd. for farmakologi, Institutt for farmasi, Universitetet i Tromsø
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Dagny Sandnes, Farmakologisk institutt, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Ingrid Os, Medisinsk klinikk, Ullevål universitetssykehus

Veileder:  Professor Stein Bergan, Avdeling for Medisinsk Biokjemi, Rikshospitalet

Skreddersydd mykofenolatbehandling etter nyretransplantasjon
Mykofenolat er et immundempende legemiddel som brukes etter organ-transplantasjon for å unngå en eventuell avstøtning. I sin avhandling ” Mycophenolic acid in renal allograft recipients; pharmacokinetic challenges and pharmacodynamic opportunities“ har Cand. Pharm. Randeep Mandla og hans medarbeidere studert variasjoner i mykofenolats farmakokinetikk og farmakodynamikk. I tradisjonell terapeutisk legemiddelmonitorering måles plasmakonsentrasjon av et legemiddel for å sikre at konsentrasjonen til enhver tid ligger innenfor et på forhånd definert nivå for legemidlet. Dosejustering basert på endringene i plasmakonsentrasjon reduserer risikoen for avstøtning og bivirkninger. Denne enkle metoden har vist seg å være vanskelig gjennomførbar for mykofenolat. Avhandlingen viser at mykofenolatkonsentrasjon reduseres av et annet immundempende legemiddel, Cyclosporine A. I tillegg kan pasientenes kliniske status etter transplantasjon, som endringer i nyrefunksjon og albuminnivå påvirke mykofenolats frie og totale plasmakonsentrasjon. Alternativt til måling av plasmakonsentrasjon kan måling av genuttrykket eller aktiviteten til enzymet IMPDH som mykofenolat hemmer utnyttes for å optimalisere mykofenolatbehandling. Aktiviteten til IMPDH ble målt i fullblod og isolerte CD4+ celler fra nyretransplanterte. I tillegg ble ekspresjon av isoenzymene IMPDH1 og IMPDH2 målt i fullblod, isolerte CD4+ celler og retikulocytter. Resultater viser at genuttrykket av IMPDH2 i CD4 + celler er økt i pasienter som avstøter den transplanterte nyren sammenlignet med pasienter som ikke avstøter nyren. Genuttrykket eller graden av enzymhemming før transplantasjon og tiden etter transplantasjon kan indikere hvor kraftig immunsuppresjon pasienten trenger. Det er ønskelig å skreddersy den immundempende behandlingen ved hjelp av IMPDH men dette vil kreve mer forskning i form av større studier med forhåndsdefinert pasientpopulasjon.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 30. mai 2008 14:33 - Sist endret 30. mai 2008 14:42