Disputas: Gerd Moe-Behrens

Cand.scient. Gerd Moe-Behrens ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Studies on effects of oestrogens on male gonadal development

Forskningssjef Gunnar Brunborg, Nasjonalt folkehelseinstitutt
Forsker Rolf I. Skotheim, Institutt for kreftforskning, Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital
Førsteamanuensis G. Cecilie Alfsen, Patologisk anatomisk avdeling, Fakultetsdivisjon Akershus universitetssykehus

Leder av disputas:  Professor Ole Petter Fraas Clausen, Institutt for patologi, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet

Veileder:  Professor Trine B. Haugen, Rektoratet ved Høgskolen i Oslo

Studier av østrogens effekter på gonadeutviklingen hos hannkjønn.
Forsker Gerd Moe-Behrens og hans kolleger har studert effekter av østrogen og østrogenliknende substanser på testikkelutviklingen under svangerskapet i dyremodeller.

I en rottemodell ble det vist at en østrogenliknende substans kan overføres fra moren til fosteret under to viktige tidspunkter for testikkelutviklingen i fosterlivet. Videre har det blitt vist i cellekulturer fra mus at østrogen og østrogenliknende substanser har innvirkning på vekst og differensiering av primordiale kimceller (PGC), som er de embryonale forløpere til gametene, dvs. egg- og sœdceller. De underliggende molekylœre mekanismene for dette har også blitt undersøkt. Det ble funnet at østrogen eller østrogenliknende substanser, i samspill med andre faktorer, kan bidra til transformering av PGC til kreftceller i cellekultur. Drektige rotter har blitt kortvarig eksponert for østrogenliknende substanser på et viktig tidspunkt for fosterets testikkelutvikling. Det har blitt funnet langtidseffekter av denne eksponeringen, blant annet en svak tendens til redusert vekt av testikler og prostata.

Disse resultatene er interessante i forhold til mistanken om at østrogenpåvirkning under svangerskapet kan ha sammenheng med en økt forekomst av testikkelkreft og andre urogenitale misdannelser hos mannen. Videre studier vil eventuelt bekrefte slik sammenheng.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 8. feb. 2008 13:40 - Sist endret 8. feb. 2008 14:46