Disputas: Anne Negård

Cand.med. Anne Negård ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Magnetic resonance imaging of the small bowel in Crohn´s disease

1. opponent: Docent overlege Lennart Blomqvist, Karolinska Universitetssjukhuset Solna, Stockholm
2. opponent: Overlege dr.med. Heidi Beate Eggesbø, Kirurgisk klinikk, Aker universitetssykehus HF
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor dr.med. Andreas Rydning, Fakultetsdivisjon Akershus universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor dr.med. Hans-Jørgen Smith, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Veileder:  Hovedveileder: Professor dr.med. Nils-Einar Kløw, Radiologisk avd. UUS, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo, Biveileder: Avdelingsoverlege dr.med. Idar Lygren, Gastromedisinsk avdeling, Ullevål Universitetssykehus HF

Bruk av magnetisk resonanstomografi ved diagnostikk av Crohn’s sykdom

I dette arbeidet har vi vist at magnetisk resonanstomografi (MRT) ved tynntarmssykdom hos pasienter med Crohn’s sykdom, er en god undersøkelsesmetode. Det er viktig med opplæring av radiologene før de tolker bildene. Videre at en forenklet utførelse av metoden er å foretrekke fordi den diagnostiske treffsikkerheten var god og fordi pasientene rapporterte mindre bivirkninger etter denne enklere metoden..
Hvert år blir ca 230 nye pasienter med Crohn’s sykdom diagnostisert i Norge. Crohn’s sykdom er en kronisk inflammatorisk tarmlidelse og pasientene trenger livslang oppfølgning. Hittil har røntgen vært den vanligste måten å kartlegge tynntarmen på hos disse pasientene, men røntgen har diagnostiske begrensninger og representerer strålebelastning. MRT har de siste årene blitt introdusert som et nytt undersøkelses alternativ.
For å vurdere treffsikkerheten til denne nye diagnostiske metoden ble 60 MRT undersøkelser fra perioden 2003 til 2005, retrospektivt samlet inn og vurdert av erfarne og uerfarne radiologer.

I tilegg ble en sammenligning av 2 MRT metoder, en enklere teknikk der pasienten drakk kontrast og en annen der kontrasten ble installert via magesonde, gjennomført. Her ble 40 pasienter ved Ullevål universitetssykehus fortløpende undersøkt med disse 2 metodene.

Funnene fra våre studier er viktige for at MRT av tynntarm skal bli etablert som et diagnostisk tilbud og brukt i oppfølgningen av pasientene med Crohn’s sykdom. Dette vil bedre diagnostikken, redusere røntgenstrålebelastningen og redusere pasientenes ubehag knyttet til undersøkelsene.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver .

Publisert 29. jan. 2008 18:08 - Sist endret 29. jan. 2008 18:22