Disputas: Ragnar Nesvåg

Cand.med. Ragnar Nesvåg ved Institutt for psykiatri vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Characterization of brain morphology in patients with schizophrenia

1. opponent: Sophia Frangou, MD PhD ; FRCPsych, Section of Neurobiology and Psychosis, Institute of Psychiatry, London
2. opponent: Professor PhD Kenneth Hugdahl, Avdeling for biologisk og medisinsk psykologi,Universitetet i Bergen
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor dr.med. Ulrik Fredrik Malt, Institutt for psykiatri, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor dr.med. Svein Friis, Institutt for psykiatri, Universitetet i Oslo

Veileder:  Hovedveileder: Professor dr.med. Ingrid Agartz, Institutt for psykiatri, Seksjon Vinderen

Lege og forsker Ragnar Nesvåg har funnet at visse deler av hjernen er forandret hos pasienter med schizofreni sammenlignet
med friske personer.

Schizofreni er en av de mest alvorlige psykiske lidelsene. Omtrent 1 % av befolkningen rammes, og sykdommen debuterer ofte i begynnelsen av 20-årene. Noen av de vanligste symptomene ved schizofreni er å høre stemmer og å ha vrangforestillinger i form av forfølgelsestanker eller følelsen av at andre mennesker kan lese og kontrollere tankene. Mange pasienter har vansker med å fungere i skole, arbeid, og hverdagsliv, og en del har behov for omfattende helsehjelp. Schizofreni er arvelig, men årsaksmekanismene for sykdommen er i all hovedsak ukjent. Mange av symptomene ved sykdommen kan lindres ved hjelp av antipsykotiske medikamenter, men hittil er det ikke funnet behandling som kan helbrede pasientene.

I sin avhandling Characterization of brain morphology in schizophrenia har Ragnar Nesvåg og hans medarbeidere funnet at pasienter med schizofreni har tynnere hjernebark og mindre volum av hjernevev i panne- og tinninglappene sammenlignet med friske forsøkspersoner. De fant videre at forskjellene ikke kan tilskrives bruk av alkohol eller antipsykotiske medikamenter. Ved å undersøke pasienter i ulike aldre, fant de at forskjellene i hjernebarkens tykkelse var like store blant eldre som blant yngre personer. Studien er basert på data fra 96 pasienter med schizofreni og 107 friske forsøkspersoner som ble rekruttert ved Karolinska Institutet i Stockholm i perioden 1999-2003. Alle forsøkspersonene gjennomgikk kliniske intervjuer og magnetisk resonans (MR) undersøkelser. MR-bildene ble analysert med automatiserte dataprogrammer for å måle tykkelse av hjernebarken og volumer av hjernevev.

Resultatene i avhandlingen gir klare holdepunkt for at hjernen er endret hos pasienter med schizofreni. Videre studier av hvorfor hjernen er forandret vil forhåpentligvis lede til utvikling av mer effektiv behandling av sykdommen.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver.

Publisert 4. nov. 2008 22:18 - Sist endret 5. nov. 2008 08:57