Disputas: Silje H. Nordgard

Cand.scient. Silje H. Nordgard ved Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Genetic background and molecular phenotypes of breast cancer: From single gene variants to pathways and whole genome patterns

1. opponent: Professor Henrik Grönberg, Institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik, Karolinska Institutet, Stockholm, Sverige
2. opponent: Associate Director Ivo Gut, Core Genotyping Facility, Centre National de Genotype, Frankrike
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Tore Jahnsen, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor II Kjell Magne Tveit, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Vessela Kristensen

Silje H. Nordgard har i sin avhandling studert nedarvet variasjon i arvematerialet og dets betydning for utvikling av brystkreft, for svulstens aggressivitet og for behandlingseffekt og overlevelse.
Brystkreft er den kreftformen som forekommer hyppigst blant kvinner i Norge. Årsaken til brystkreft antas å skyldes en kombinasjon av arv og miljø, med en klar arvelig komponent. Foreløpig har kunnskapen om sårbarhet for sporadisk brystkreft vært minimal, men en rekke nye studier, inkludert denne avhandlingen, har gitt viktige bidrag i riktig retning. Arvematerialet vårt er delt inn i ulike gener, hvor ett gen inneholder en bestemt oppskrift for et protein. Genuttrykket, dvs. antallet oppskrifter av et gen, påvirker uttrykket av dette genet i cellen. Kreftceller inneholder ofte et unormalt høyt eller lavt genuttrykk, noe som antas å påvirke sykdomsforløpet. Denne avhandlingen viser at arvelig variasjon kan påvirke genuttrykket i svulsten, og at de nylig identifiserte genvariasjonene som predisponerer for brystkreft gjør dette ved å påvirke uttrykket av genet. For å oppnå et tilstrekkelig høyt uttrykk av et gen, dvs. mye protein, genererer kreftcellen flere kopier av denne delen i arvematerialet. For å skru av et gen taper ofte cellen arvematerialet hvor dette genet sitter. En av studiene inkludert i avhandlingen viser at delesjon av et gitt område i arvematerialet i brystsvulstene er assosiert med bedre overlevelse, og at denne delesjonen forkommer i pasienter med en bestemt genetisk bakgrunn. Selv om nye behandlingsformer har vist seg effektive, er det en stor grad av overbehandling. I ett av arbeidene er det funnet en sammenheng mellom genetisk variasjon i gener som koder for proteiner som er involvert i omsetningen av en bestemt cellegift, og hvordan det har gått med pasienten etter behandling med dette medikamentet. Videre ble det påvist flere sammenhenger mellom genetisk variasjon og patologiske og molekylære trekk av tumor. Avhandlingen inkluderer også en artikkel som evaluerer mange av metodene for analyse av genetisk variasjon som er tilgjengelige i dag.

For mer informasjon, kontakt Siri Fjeld.

Publisert 28. apr. 2008 16:06 - Sist endret 28. apr. 2008 16:19