Disputas: Marit Kveine Nygren

Cand.scient. Marit Kveine Nygren ved Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Acute lymphoblastic leukemia in the bone marrow microenvironment; studies of proteins and signalling pathways

Professor Mikael Sigvardsson, Institutt for klinisk og eksperimentell medisin, Linköpings Universitet
Seksjonsoverlege dr.med. Torstein Egeland, Immunologisk institutt, Rikshospitalet HF, Oslo
Professor Heidi Kiil Blomhoff, Institutt for medisinsk biokjemi, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Jan Delabie, fagområde patologi, Det norske radiumhospital, Oslo

Veileder:  Edith Rian

Leukemi og betydning av beinmargens mikromiljø
Kroppens blodceller dannes i beinmargen i en kompleks prosess som kalles hematopoiese. Prosessen er strengt regulert gjennom interaksjon mellom blodcellene og andre typer beinmargsceller. Leukemi (blodkreft) er karakterisert av en rask tilvekst av umodne blodceller som invaderer og fortrenger normal beinmarg. Dermed vil produksjonen av normale blodceller i beinmargen ødelegges. Leukemi fører også til endringer i samspillet mellom cellene i benmargen, og dette kan påvirke hvordan cellene responderer på kreftbehandlingen. Det er derfor viktig med økt kunnskap om molekyler og celler som deltar i dette samspillet. Dette er hovedfokus i denne avhandlingen. Økt kunnskap vil danne grunnlaget for utvikling av nye behandlingsformer for blodkreft.
Vi har jobbet spesifikt med leukemi oppstått i en type blodcelle som kalles B celle (antistoff produsenter). B celle leukemier er den hyppigst forekommende type kreft hos barn. Vi har identifisert nye molekyler (proteiner) som er involvert i kommunikasjonen mellom B celler og beinmargsceller, og som kan ha en viktig funksjon. Vi har også sett på hvordan noen proteiner, enten produsert av leukemicellene eller av andre beinmargsceller, kan starte signalering inn i leukemiceller og dermed påvirke cellenes vekst eller død.

For mer informasjon, kontakt Marianne Baksjøberg.

Publisert 5. nov. 2008 10:59 - Sist endret 5. nov. 2008 11:08