Disputas: Elin Ødegaard

Cand.med. Elin Ødegaard ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): “Ovarian carcinomas and borderline ovarian tumors: -molecular markers and operative treatment”

1. opponent: Professor dr.med. Helga Salvesen, Institutt for klinisk medisin, UiB
2. opponent: Professor dr.med. Bjørn Hagen, Institutt for laboratoriemedisin barne- og kvinnesykdommer, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU)
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor dr.med. Sverre Heim, Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor dr.med. Gunnar Nicolaysen, Institutt for medisinske basalfag, UiO

Veileder:  Hovedveileder: Førsteamanuensis Anne Cathrine Staff, Kvinneklinikken UUS, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Biveileder: Førsteamanuensis dr.med. Ben Davidson, Patologisk avdeling, Rikshospitalet-Radiumhospitalet, Avd. Montebello. Biveileder: Professor II Mathias Onsrud, Kvinneklinikken UUS, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus.

TITTEL: Eggstokk-kreft – molekylære markører og operativ behandling

Eggstokk-kreft diagnostiseres oftest når svulsten har spredning til andre organer. Det finnes ingen god screening-metode i dag som identifiserer kvinner med ondartede eggstokksvulster.

Kvinner med borderlinesvulster i eggstokkene (BOT) har en mye bedre prognose enn kvinner med invasiv eggstokk-kreft. I dette doktorgradsarbeidet sammenlignes to ulike operasjonsmetoder for kirurgisk behandling av BOT laparotomi (åpen bukhulekirurgi) og laparoskopi (kikkhullsoperasjon). Kikkhullskirurgi har visse fordeler og synes å være like trygg som åpen kirurgi ved mindre svulster.

Det trengs mer kunnskap om molekylære forskjeller mellom disse ulike svulstene i eggstokkene for å oppdage kreft tidligere, samt for å finne bedre behandlingsmuligheter. I denne studien fant vi at transkripsjonsfaktoren AP-2γ er lite uttrykt i BOT-svulster og i tidlig stadium av invasiv eggstokk-kreft, men høyt uttrykt i langtkomne kreftstadier. Nerve-vekstfaktoren p-TrkA er en tyrosin kinase-reseptor som ble funnet økt uttrykt i svulstvev fra langtkomne kreftstadier, men studien fant lite utrykk i BOT og ingen forskjell mellom BOT og tidlig invasiv cancer. Avhandlingen konkluderer med at økt aktivering av tyrosin kinase-reseptoren skjer først når svulsten har spredt seg til andre organer. I fremtiden kan det bli aktuelt med målrettet svulstbehandling mot denne reseptoren.

I tillegg har 200 kvinner som skulle opereres for eggstokksvulst deltatt i en biobankstudie som er en del av dette doktorgradsarbeidet. Plasmanivået av inflammasjonsmarkøren calprotectin målt før operasjonen var betydelig høyere hos kvinner med eggstokk-kreft enn hos kvinner med godartet eggstokk-cyste eller BOT. Studien fant ingen forskjell i plasma nivået av endoglin (et protein som er aktivert ved kar-nydannelse) i disse gruppene. Calprotectin kan muligens brukes i et panel av multiple biomarkører i fremtiden for å forbedre diagnostisering av eggstokk-kreft.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver .

Publisert 22. apr. 2008 12:55 - Sist endret 23. apr. 2008 14:00