Disputas: Sigrid Ødegård

Cand.med. Sigrid Ødegård ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Disease course of rheumatoid arthritis (RA) in a 10-year perspective

1. opponent: Professor dr.med. Mikkel Østergaard, Reumatologisk-Geriatrisk avdeling, Hvidovre Hospital, Danmark
2. opponent: Overlege dr.med. Berit Flatø, Revmatologisk avdeling, Rikshospitalet Universitetsklinikk HF, Oslo
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor dr.med. Lars Nordsletten, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor emeritus Stig Leo Jeansson, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Veileder:  Hovedveileder: Seksjonsoverlege dr.med. Till Uhlig, Revmatologisk avdeling, Diakonhjemmets sykehus, Oslo. Biveileder: Professor dr.med. Tore Kristian Kvien, Revmatologisk avd. Diakonhjemmets sykehus, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus.

Norsk Tittel: “Leddgikt i 10-års perspektiv”

Revmatolog og forsker Sigrid Ødegård har undersøkt forløpet av leddgikt over en 10-års periode med hensyn til bein og bruskskade, fysisk funksjon, livskvalitet og arbeidsuførhet.

Tross økende bein og bruskskade og en beskjeden forverring av fysisk funksjon bevarer pasientene sin helserelaterte livskvalitet. Pasienter som hadde sykdomsdebut på begynnelsen av 90-tallet hadde bedre helsestatus etter 10 år med leddgikt enn de som fikk sykdommen sent på 80-tallet.

I sin avhandlig Disease course of rheumatoid arthritis (RA) in a 10-year perspective har Ødegård og medforfattere for første gang vist at både røntgenologisk påvist leddødeleggelse og tegn på sykdomsaktivitet på hver sin måte påvirker fysisk funksjon så vel tidlig som sent i sykdomsforløpet ved leddgikt.

En tredel av pasientene angir en høy grad av smerte på hvert av de 5 undersøkelsestidspunkt i 10-års perioden og studien konkluderer med at angst, ved siden av sykdomsaktivitet og kjønn (kvinne), er de viktigste faktorer som påvirker pasientenes smerteopplevelse over tid. Førti prosent av leddgiktspasientene er uføretrygdede etter 10 år og kvinner med leddgikt har en 3 ganger større risiko for å bli uføretrygdet enn menn. Redusert fysisk funksjon, lav utdanning og psykisk stress kombinert med dårlig mestringsevne er også faktorer som øker risikoen for å bli uføretrygdet.

Dette doktorgradsarbeidet baserer seg på innsamlede data i Oslo leddgiktsregister og data fra en prospektiv undersøkelse av en gruppe leddgiktspasienter i perioden 1992 til 2002.

De gode resultatene som er funnet i denne undersøkelsen som ble avsluttet i 2002/03, gir grunn til optimisme for leddgiktspasienter siden det er gjort ytterligere framskritt i den medikamentelle behandlingen av leddgikt etter at studien ble avsluttet.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver .

Publisert 2. sep. 2008 15:59 - Sist endret 2. sep. 2008 16:19