Disputas: Reidun Øvstebø

Cand.scient. Reidun Øvstebø ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Quantification of Nucleic Acids (mRNA and DNA) in Human Biological Materials: Methodological Considerations and Clinical Applications

1. opponent: PhD Anders Lønneborg, Diagenic ASA, Oslo
2. opponent: Professor Stig Leo Jeansson, Mikrobiologisk avdeling, Ullevål universitetssykehus
3. medlem av bedømmelseskomiteen: PhD Elisabeth Paus, Utviklingslaboratoriet, Fakultetsdivisjon Dnr

Leder av disputas:  Disputasleder: Professor Kjetil K. Melby, Mikrobiologisk avd., Ullevål universitetsssykehus

Veileder:  Professor Peter Kierulf, Medisinsk Servise Divisjon, Ullevål universitetssykehus

Kvantitering av nukleinsyrer i ulike biologiske væsker – metodologiske hensyn og kliniske anvendelser
Nukleinsyrer som DNA og RNA kan benyttes som biomarkører for å kartlegge en persons genetiske arv (DNA) og til å måle forandringer i mengden av spesifikke mRNA-molekyler ved sykdom. De siste tiår har en rekke metoder for isolering av nukleinsyrer fra celler og biologiske væsker og påvisning av spesifikke DNA-sekvenser eller RNA-molekyler blitt tilgjengelig. Derimot har kunnskap om kvalitet, sensitivitet, presisjon og hvilke forandringer metodene egentlig kan påvise (metodens styrke) hittil ikke vært godt dokumentert. Cand. scient Reidun Øvstebø har i sitt doktorgradsarbeide målt nukleinsyrer (DNA og RNA) i ulike biologiske materialer med hovedvekt på blodceller. Gjennom 4 vitenskapelige artikler, har Øvstebø og medarbeidere belyst hvordan kvantitativ, automatisert nukleinsyreisolering kan utføres. De har tallfestet variasjoner i ulike metoder, og brukt de etablerte metodene på kliniske materialer fra pasienter med blodforgiftning eller hjernehinnebetennelse forårsaket av meningokokkbakterier. Det ble vist at spesifikke RNA-molekyler kan kvantiteres i blodceller fra lagret, frosset blod og at det kan gi innsikt i cellenes regulering av mRNA ved sykdomstilstander. Arbeidet har videre vist at måling av DNA fra meningokokker i blod og ryggmargsvæske kan gi verdifull kvantitativ informasjon om fordeling og regulering av bakterielle nukleinsyrer i kroppen. Denne informasjonen kan brukes til å forutsi sykdommens alvorlighetsgrad og utfall.Ved bruk av analyseverktøy (mikromatriser) som kan kvantitere ”alle” RNA molekyler fra en celletype samtidig, ble det, i meningokokkstimulerte monocytter, identifisert spesifikke signalveier for meningokokkens giftstoff, LPS. Overføring av kunnskap fra laboratorieforsøk førte til at nye kandidat-biomarkører i plasma fra pasienter med meningokokksykdom ble funnet. Den vitenskapelige betydning av arbeidet er således av translasjonell karakter – med videreføring av kunnskap fra laboratorieforsøk til reell pasient situasjon.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 28. mai 2008 15:18 - Sist endret 3. juli 2008 11:35