Disputas: Elena Didenko Pedersen

Cand.med. Elena Didenko Pedersen ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Systemic and local complement activation in human acute ischemic stroke - Essential role of CD59 for cell and tissue protection

Professor Seppo Meri, Haartman Institute, University of Helsinki
Professor Rolf Salvesen, Nevrologisk avdeling, Nordlandsykehuset
Professor Emilia Kerty, Nevrologisk avdeling, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet

Leder av disputas:  Professor Jan Ludvig Svennevig, Thoraxkirurgisk avdeling, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet

Veileder:  Professor Tom Eirik Mollnes, Immunologisk institutt, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet

Lege og nevrolog Elena Didenko Pedersen har vist at komplementaktivering kan være en mulig mekanisme for økt skade ved hjerneslag hos menneske.
Om lag 15 000 personer rammes av hjerneslag årlig i Norge. Sykdommen er den tredje hyppigste dødsårsaken og er den mest vanligste årsak til alvorlig invaliditet. Mekanismene for vevsskaden ved hjerneslag er uavklart.
Komplementsystemet spiller en nøkkelrolle i immunforsvaret. Fordi dette systemet er underlagt streng kontroll fra egne regulatoriske proteiner, vil fremmede agens normalt fjernes ved aktiveringen uten at verten selv påføres skade. Uhensiktsmessig aktivering av systemet kan føre til sykdom, både hos dyr og mennesker.
I sin avhandling “Systemic and local complement activation in human acute ischemic stroke - Essential role of CD59 for cell and tissue protection” har Elena D. Pedersen og hennes medarbeidere, for første gang, vist en systemisk (i blod) komplementaktivering hos pasienter med hjerneslag. Denne aktiveringen kan føre til en generell betennelsesreaksjon etter hjerneslaget og øke størrelsen på infarktet. Funnet kan være viktig for prognosen hos hjerneslagpasienter. Påvist nedslag av komplementproteiner lokalt i slagområdet i hjerne hos pasienter som døde av hjerneslag var et annet viktig funn i dette arbeidet. Elena D. Pedersen har også identifisert regulatoriske proteiner i humane neuronale NT2-N celler. Et av disse proteinene, CD59, ble utpekt som den viktigste for beskyttelse mot komplementmediert skade, både i eksperimentelle celleforsøk og ved humant hjerneslag. Økt komplementaktivering med samtidig svekket komplementregulering kan bidra til den lokale skaden i hjernen ved hjerneslag. Samlet tyder resultatene på at hemming av komplementsystemet kan redusere omfanget av hjerneskaden og dermed kan dette bli aktuelt som framtidig terapi ved hjerneslag.

For mer informasjon, kontakt Bjørnar Hjulstad.

Publisert 1. feb. 2008 12:53 - Sist endret 1. feb. 2008 13:02