Disputas: Alina Carmen Porojnicu

Cand.med. Alina Carmen Porojnicu ved Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Seasonal variations of cancer prognosis and of vitamin D status. A relationship?

1. opponent: Professor Marianne Berwick, UNM Cancer Center, University of New Mexico, USA
2. opponent: Klinikksjef Sigbjørn Smeland, Kreftklinikken, Rikshospitalet – Radiumhospitalet HF
3. opponent: Professor Hilde Irene Nebb, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Haakon E. Meyer, Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor ph.d. Johan Moan

Hovedbudskapet i dette doktorgradarbeidet er at prognosen av en rekke kreftformer i Norge er avhengig av årstiden når diagnosen blir stilt og behandlingen begynner. Hvis dette skjer om sommeren og høsten, er sjansen til å overleve størst. Etter all sannsynlighet skyldes dette at D-vitamin-nivået i kroppen er høyest i disse årstidene. Det er to kilder til D-vitamin: Kost (fet fisk, torsklever og tran) og sol som skinner på bar hud. Solstrålingen bidrar med opp til 90 % av D-vitamin-tilførselen, og det er utelukkende UVB-strålingen som virker. Arbeidet viser at UVB-stråling fra vanlige solarier gir god D-vitamintilførsel, selv etter doser godt under solbrenthetsgrensen. Fra oktober til mars er det ikke nok UVB i solstrålingen til at den kan lage D-vitamin. Arbeidet viste en betydelig årstidsvariasjon av D-vitaminnivået, målt i forskjellige grupper. Videre ble de vist at det anbefalte kostinntaket av D-vitamin er for lite til å opprettholde et sommernivå gjennom vinteren: Ved en serie solariebestrålinger oppnåde man sommernivåer hos to grupper forsøkspersoner. Etter bestrålingene gikk dette nivået ned til et typisk vinternivå i løpet av 6 uker, både for den gruppen som daglig tok den anbefalte D-vitamindosen og for kontrollgruppen uten D-vitamintilskudd. I mange befolkninger er både hyppighet og dødelighet av indre kreftformer større i nord enn i sør, noe de fleste forskerne tilskriver D-vitamin. I Sør-Norge kan solen årlig produsere 40 % mer D-vitamin enn i Nord Norge. Likevel er kreftprognosene ikke dårligere i nord enn i sør. Dette skyldes trolig at D-vitamininntaket er betydelig større i nord enn i sør. Vi så også på befolkningsgrupper ved forskjellige breddegrader som i England og Australia. Antall kreftdødsfall per 100 kreftdiagnoser økte med økende breddegrad, i samsvar med D-vitaminhypotesen.
D-vitaminets rolle i utviklingen av kreft kan ha sammenheng med flere faktorer, som belyst i litteraturen: immunologiske faktorer, celledifferensiering og ekspresjon av kreftrelaterte gener.

For mer informasjon, kontakt Siri Fjeld.

Publisert 15. mai 2008 14:36 - Sist endret 15. mai 2008 14:42