Disputas: Melinda Ráki

Cand.med. Melinda Ráki ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Antigen presentation and T cell response in celiac disease

Professor Maria Rescigno, Dept. of Experimental Oncology, European Institute of Oncology, Milano
Professor Erik Dissen, Avdeling for anatomi, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo
Professor Dag Kvale, Infeksjonsmedisinsk avdeling, Ullevål universitetssykehus

Leder av disputas:  Professor Lars Mørkrid, Institutt for klinisk biokjemi, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet HF

Veileder:  Ludvig M. Sollid, IMMI, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet HF

Antigen presentering i cøliaki

Ved cøliaki er det kronisk betennelse i tynntarmslimhinnen som skyldes en uhensiktsmessig immunrespons mot gluten-proteiner i hvete og mot liknende proteiner i bygg og rug. Dette arbeidet har undersøkt mekanismer for antigen presentasjon i cøliaki. I tillegg er det utviklet et mulig diagnostisk verktøy basert på påvisning av gluten-spesifikke T-celler i blod.

I cøliaki er det antigen presenterende celler i tarmveggen som presenterer gluten til T celler. Ved gjenkjennelse av gluten vil T cellene sette i gang et immunsvar som ødelegger tynntarmslimhinnen. Vi har undersøkt hvilke antigen presenterende celler som presenterer gluten-peptider i tarmlesjoner hos pasienter med cøliaki. Dendrittiske celler viste seg å være det viktigste populasjon av antigen presenterende celler. Disse cellene viste en opphopning i cøliakilesjonen og de hadde en aktivert fenotype.

Vi har også funnet at gluten-spesifikke T-celler kan påvises i blodet av cøliakere med væskecytometri teknikk med såkalte HLA-tetramerer etter en kortvarig glutenprovokasjon. Vi har håp om at metoden kan brukes til å diagnostisere pasienter som står på glutenfri diett, men som ikke har fått en sikker diagnose ved vurdering av tynntarmsbiopsi. I slike tilfeller må man i dag provosere med glutenholdig kost i flere måneder før man kan stille en sikker diagnose med tynntarmsbiopsi. Tetramer-metoden kan kanskje også brukes til å teste effektiviteten av nye behandlinger for cøliaki som det for tiden pågår en intens aktivitet for å utvikle.

For mer informasjon, kontakt Bjørnar Hjulstad.

Publisert 31. jan. 2008 09:12 - Sist endret 18. feb. 2008 15:22