Disputas: Geir Selbæk

Cand.med. Geir Selbæk ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Behavioural and psychological symptoms of dementia in Norwegian nursing homes –prevalence, course and association with psychotropic drug use

1. opponent: Professor dr.med. Gösta Bucht, Geriatrisk klinikk, Universitetet i Umeå, Sverige
2. opponent: Professor dr.med. Dag Årsland, Wolfson Centre for Age-Related Diseases, King's College London, England
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor dr. philos Anne Marit Mengshoel, Seksjon for helsefag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor II Torleif Ruud, Avdeling for psykiatri, Fakultetsdivisjon Akershus universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Knut Engedal, Nasjonalt kompetansesenter for aldring og helse, Ullevål universitetssykehus HF

Et stort flertall av beboere i norske sykehjem bruker psykofarmaka fast.
Til tross for usikker effekt blir behandlingen sjelden avsluttet.
Psykiater og forsker Geir Selbæk viser i en stor ett-års oppfølgingsstudie at alvorlige atferdsforstyrrelser og psykologiske symptomer, som psykoser, depresjon, angst og aggresjon, er utbredt blant beboere i sykehjem. Åtte av ti beboere har demens, men bare 55 % av disse har fått en demensdiagnose.
De fleste sykehjemmene har spesialavdelinger for personer med demens. Likevel bor det mer enn dobbelt så mange med demens i vanlige sykehjemsavdelinger.
Blant de som hadde demens brukte tre av fire beboere psykofarmaka fast ved første gangs undersøkelse, og 89% av disse brukte fremdeles psykofarmaka etter ett år. Forløpet av symptomer hos de som brukte medikamenter og de som ikke brukte medikamenter, var det samme.
Tidligere studier har vist at effekten av disse medikamentene i beste fall er moderat. Personer med demens er særlig utsatt for alvorlige bivirkninger ved lang tids bruk.
Selbæk og medarbeidere sier at funnene i studien tyder på at oppfølgingen av pasienter i sykehjem er mangelfull. Det ser ut til å være et misforhold mellom alvorlighetsgraden av symptomer og standarden på den medisinske tjenesten.

For mer informasjon, kontakt Siri Fjeld.

Publisert 26. mai 2008 13:22 - Sist endret 2. juli 2008 13:32