Disputas: Liv Ingunn Bjoner Sikkeland

M.Sc. Liv Ingunn Bjoner Sikkeland ved Lungemedisinsk avdeling, Rikshospitalet og Senter for yrkes- og miljømedisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Inflammatory biomarkers in blood and airways after occupational exposure to micro-organisms

1. opponent: Professor Torben Sigsgaard, Institut for Miljø– og Arbeidsmedicine, Sundhetsvitenskapelige Fakultet, Århus Universitet, Danmark.
2. opponent: Førsteamanuensis Kirsten Bjørklund Holven, Avdeling for ernæringsvitenskap, Universitetet i Oslo.
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Ole Henning Skjønsberg, Lungemedisinsk avdeling, Ullevål universitetssykehus, Oslo.

Leder av disputas:  Professor Lars Gullestad, Hjertemedisinsk avdeling, Rikshospitalet universitetssykehus.

Veileder:  Professor Johny Kongerud, Lungemedisinsk avdeling, Rikshospitalet.

Eksponering for biologisk eller organisk støv kan gi luftveisplager, og ved lengre tids eksponering, skader av luftveiene. Organisk støv er en betegnelse på støv som inneholder en eller flere substanser fra mikroorganismer (bakterier, sopp), planter og dyr. Slikt støv inneholder stoffer som mobiliserer immunsystemet i luftveiene.
I sin avhandling “Inflammatory biomarkers in blood and airways after occupational exposure to micro-organisms”, presenterer Sikkeland og hennes medarbeidere undersøkelser av ansatte i papirindustrien og ansatte i en fabrikk som produserer proteinpulver fra en bakterie for tilsetning i fôr. Studiene viser at ansatte i papirindustrien som er eksponert for bl.a. levende mikroorganismer, har inflammasjon (betennelsesforandringer) i luftveiene, i motsetning til arbeidere som bare er eksponert for papirstøv. Ved proteinfabrikken hadde selv de lavest eksponerte ansatte pågående inflammasjon både i luftveiene og i blod.
Inflammasjonen som ble påvist hos begge gruppene av arbeidere var kjennetegnet ved økt antall hvite blodlegemer i luftveiene, og også økt aktivitet av ulike signalmolekyler og andre markører på skadelige reaksjoner i luftveiene. I tillegg ble det vist eksperimentelt (”in vitro”) at proteinpulveret ga en kraftig inflammatorisk respons ved tilsetting til blod.
Selv om det ble påvist inflammatoriske forandringer i luftveiene hos symptomfrie individer, er det usikkert om dette innebærer økt risiko for lungesykdom på sikt. Men det er viktig å overvåke arbeidere i denne typen industri med spørreskjema om luftveissymptomer og med regelmessige lungefunksjonsmålinger for å avdekke mulig utvikling av obstruktiv lungesykdom.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth K. Semprini.

Publisert 25. aug. 2008 10:07 - Sist endret 25. aug. 2008 10:17