Disputas: Tone Sjåheim

Cand.med. Tone Sjåheim ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden dr.med. (doctor medicinae): Immunopathology of occupational asthma in aluminium potroom workers

1. opponent: Professor Leif Bjermer, Lung – och allergikliniken, Universitetssjukhuset i Lund, Sverige
2. opponent: Professor Erik Dissen, Avdeling for anatomi, IMB, UiO
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Borghild Roald, Patologisk anatomisk avdeling, Ullevål universitetssykehus

Leder av disputas:  Professor Henrik Huitfeldt, Institutt for patologi, Rikshospitalet

Veileder:  Professor Trond S. Halstensen, Institutt for oral biologi, Universitetet i Oslo og professor Johny Kongerud, Lungemedisinsk avdeling, Rikshospitalet

Arbeidsbetinget astma i aluminiumindustrien
I avhandlingen Immunopathology of occupational asthma in aluminium potroom workers har lege Tone Sjåheim og medarbeidere vist at elektrolysehalloperatører i primær aluminiumindustri utvikler kroniske betennelsesforandringer i luftveiene. Det har lenge vært kjent at elektrolysehalloperatører kan få astmalignende symptomer i forbindelse med arbeidet, såkalt ”hallastma”. Det har imidlertid vært reist tvil om de får vanlig astma eller utvikler annen immunologisk reaksjon på støv og gasser i elektrolysehallene. Det er fortsatt ukjent hvilke stoff(er) som fremkaller hallastma. Med denne studien har man for første gang gjort en undersøkelse av luftveisslimhinnen hos elektrolysehalloperatører med astma og kartlagt betennelsesforandringer.
I blod og vevsprøver fra lunger har avhandlingen vist at ikke-røykere med hallastma har samme type slimhinnebetennelse som de med vanlig astma har. Videre ble det vist at forandringer vedvarte flere år etter at operatørene var omplassert til rent arbeidsmiljø. Selv friske elektrolyseoperatører hadde lette forandringer i luftveisslimhinnen. Studien viste videre at betennelsesforandringene var betydelig mindre uttalt hos røykere enn hos ikke-røykere med hallastma, til tross for at røykere hadde like mye plager fra luftveiene.
Hovedbudskapet i avhandlingen er at arbeid i elektrolysehall kan føre til astma. Betennelsesforandringene i luftveiene er kroniske og vedvarer selv om operatøren fjernes fra luftforurensingen i hallen. De immunologiske mekanismene bak utvikling av hallastma er forskjellige hos røykere og ikke-røykere. Røyking ser ut til å ha en immundempende effekt på betennelsesreaksjonen i luftveisslimhinnen, men hindrer ikke utviklingen av astma. Studien har spesielt arbeidet med å identifisere undergrupper av T-lymfocytter og har på dette området frembrakt nye data. Videre er den astmatiske betennelsesreaksjonen hos røykere karakterisert for første gang.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 30. mai 2008 15:01 - Sist endret 5. juni 2008 10:54