Disputas: Mona Skjelland

Cand.med. Mona Skjelland ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden dr.med. (doctor medicinae): Cerebral microemboli, atherosclerosis and ischemic brain injury

1. opponent: Overlege Lars Thomassen, Nevrologisk avd., Haukeland univ.sykehus, Bergen
2. opponent: Professor Rolf Salvesen, Nevrologisk avd., Nordlandssykehuset HF, Bodø
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Førsteamanuensis Jarlis Wesche, Avd. for kar-og thoraxkirurgi, Ahus

Leder av disputas:  Professor Ansgar Aasen, Institutt for kirurgisk forskning, Rikshospitalet

Veileder:  Professor David Russell, Nevrologisk avdeling, Rikshospitalet

Cerebrale mikroembolier, aterosklerose og iskemisk hjerneskade
Nevrolog og forsker Mona Skjelland har vist at små blodpropper (mikroembolier) fra hjertet og halsens pulsårer kan gi varig eller forbigående sirkulasjonssvikt i hjernen. Avhandlingen kartlegger ved hjelp av flere metoder sammenheng mellom flere cardiovaskulære tilstander og iskemisk hjernesykdom (hjerneinfarkt og TIA). Blodsirkulasjonen i hjernen ble undersøkt med transkraniell Doppler under hjerte-operasjon (coronar bypass), under prosedyrer for behandling av aterosklerose i halskar og ved rutine kontroll etter implantasjon av mekanisk eller biologisk hjerteklaff. Funnene viser at mikroembolier kan gi forbigående eller varig skade av hjernen under visse omstendigheter. Både solide- og gass embolier kan trolig gi slik skade.

Avhandlingen omfatter også laboratorieundersøkelser av aterosklerotiske halskar-plakk fjernet ved kirurgi. Inflammasjons-aktiviteten i plakkene har betydning for embolidannelse og dermed plakk-stabilitet og sykdomsrisiko. Avhandlingen viser at inflammasjonsmarkørene visfatin og GranzymB er økt i blodet hos pasienter med ustabile carotis plakk. Påvisning av slike plasma-markører bidrar til økt forståelse av inflammasjons-prosessen i aterosklerotiske plakk og kan i fremtiden få betydning for diagnostikk og behandling av den enkelte pasient.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 19. mai 2008 11:42 - Sist endret 19. mai 2008 12:03