Disputas: Arne Strand

Cand.med. Arne Strand ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Predictors of Left Ventricular Hypertrophy and Detection of Diastolic Dysfunction in men who Develop Hypertension

1. opponent: Professor dr.med. Thomas Kahan, Karolinska Institutet, Danderyd Hospital, Stockholm
2. opponent: Professor dr.med. Trond Jenssen, Nyremedisinsk avdeling, Rikshospitalet Universitetsklinikk HF
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor dr.med. Dag Jacobsen, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor dr.med. Thor Edvardsen, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, UiO

Veileder:  Hovedveileder: Overlege dr.med. Reidar Bjørnerheim, Hjertemedisinsk avdeling, Ullevål universitetssykehus HF. Biveileder: Professor dr.med. Sverre E. Kjeldsen, Hjertemedisinsk avdeling UUS, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, UiO. Biveileder: Professor dr.med. Halfdan Ihlen, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, UiO

TITTEL: Høyt blodtrykk og hjertefunksjon.

Høyt blodtrykk er en risikofaktor for hjertekarsykdom, og årsakssammenhengen er bare delvis klarlagt. Det er også en sammenheng mellom høyt blodtrykk, hjertevekt og hjertesvikt.

Vi har studert 56 menn i 2004 av en opprinnelig gruppe på 79 individer i 1984. I 2004 ble gruppen delt i tre: En gruppe med høyt blodtrykk gjennom 20 år, en annen gruppe som utviklet høyt blodtrykk ila oppfølgningsperioden og en tredje gruppe som forble normale blodtrykksmessig. De var alle ellers friske ved inklusjon i 1984.

I denne oppfølgningsstudien gjennom 20 år har vi påvist sammenheng mellom hormoner og hjertemasse hos individer som utvikler høyt blodtrykk. Således ser hjertevekten ut til å være et resultat av både hormonell påvirkning direkte på hjertemuskulaturen, i tillegg til blodtrykket i seg selv. Videre ble det påvist at grad av hjertesvikt økte med grad av hjertevekt. Forskjellen i grad av hjertesvikt kom bedre frem ved den relativt nye metoden vevsDoppler sammenlignet med de mer veletablerte målemetodene ved ultralydundersøkelse av hjertet.

Studien viser viktigheten av medikamentell behandling som blokkerer hormonenes virkemåte på hjertemuskulaturen hos pasienter med høyt blodtrykk. Ved riktig medikamentell behandling reduseres risikoen for blant annet hjertekarsykdom og hjertesvikt.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver .

Publisert 19. sep. 2008 11:15 - Sist endret 23. mai 2011 22:40